Nederlandske NH90-helikoptre tålte ikke 250 timer på sjøen, skriver Teknisk Ukeblad.
Etter at helikoptrene blant annet har blitt brukt til marinetjeneste, har Nederland nå besluttet at de ikke vil gå til anskaffelse av flere NH90-helikoptre.
Årsaken er at de er svært sårbare for korrosjon.
- LES OGSÅ: Frykter at Kystvakta får milliardhelikoptre uten medisinsk utstyr
- LES OGSÅ: Lover medisinsk utstyr til NH90
– Har ikke oppdaget noe tilsvarende
Norge har i dag fire NH90-helikoptre, alle stasjonert på Bardufoss i Troms. Allerede i 2001 vedtok Forsvarsdepartementet å anskaffe 14 helikoptre. Ti NH90 er dermed fortsatt på vei inn i det norske forsvaret.
Der er ennå ikke problemene oppdaget.
– Vi er kjent med at de har hatt problemer med korrosjon, men vi kjenner ikke til disse problemene på våre helikoptre, sier kommunikasjonssjef Stian Roen i Luftforsvaret.
Til NRK sier Roen at det norske forsvaret opererer med en helikoptertype som er litt ulik den nederlandske versjonen av NH90.
– Våre skal tilbake til fabrikken for ferdigstillelse litt senere.
- LES OGSÅ: – En stor dag for Kystvakten
I Norge har operasjonene med NH90 foregått på og fra land, det er først siden mai at man har trent på operasjoner fra sjø. Da har helikoptrene vært stasjonert på kystvaktfartøyet «Senja».
- LES OGSÅ: Store forsinkelser for NH90
Flere deler uten overflatebehandling
Nederlands nasjonale luft- og romfartslaboratorium (NLR) har nå fått oppgaven med å undersøke hva som kan være årsaken til problemene med helikoptrene.
Der kommer de fram til at det ikke er tatt høyde for å motvirke korrosjon i konstruksjonen, blant annet er det flere deler i helikopteret som ikke er overflatebehandlet.
Ifølge avisen har nå produsenten funnet tekniske løsninger som skal løse 60 prosent av korrosjonstilfellene.
Dette fører til at leveringen av helikoptrene kan bli ytterligere forsinket, skriver TU.no.