Universitetssykehuset Nord-Norge har egne prosedyrer for pasienter som trenger øyeblikkelig hjelp, fordelt på fargekodene rød, gul og grønn.
Håkon Edvardsen, medisinstudent ved UiT Norges arktiske universitet har skrevet en fordypningsoppgave der han ser på hvordan systemet fungerer.
Hovedfunnene i Edvardsens oppgave viser at 32,3 prosent av pasientene får behandling for sent i forhold til tidsfristen sykehuset selv har satt, altså en tredjedel. Det var også en større andel pasienter som fikk for sen handling i 2017 enn i 2012.
– Det er viktig å understreke at det er UNN som selv setter disse fristene, og at det ikke er noen nasjonale retningslinjer, sier Edvardsen, som understreker at resultatene i studien kan ha svakheter.
Både overraskende og forventet
UNN var klar over noen av funnene i fordypningsoppgaven, men likevel er det enkelte ting som overrasker veileder og seksjonsoverlege ved UNN, Kathrine Nergaard Aas.
– Vi var klar over at vi slet med å holde fristene, men jeg er overrasket over at vi har hatt en økning av akuttpasienter på 19 prosent de siste fem årene. Jeg tror det har spilt inn på den akte andelen fristbrudd, sier hun.
Aas ble også overrasket over at så mange som to tredjedeler av alle pasientene havner i den gule, altså den midterste, kategorien. Det gjorde de ikke før.
– Om dette betyr at pasientene er dårligere enn før, eller om måten vi prioriterer på er annerledes, det jeg vet ikke.
Har tatt grep
Undersøkelsen, kombinert med tidligere tallmateriale hos UNN, gjorde at sykehuset gikk gjennom alle bruddene på de aktuelle tidsfristene. Da ble det tydelig at det var behov for økt kapasitet på avdelingen.
Og det har de fått, ifølge seksjonsoverlegen:
– Vi får ledige operasjonsstuer og har blitt tildelt personell, slik at vi kan få økt kapasitet fra høsten av.