Hopp til innhold

Har du fått e-post fra en venn på ferie som «trenger din hjelp»?

Se opp for e-post fra ferierende «venner» i pengenød i sommer. Det kan være hackere som er ute etter feriepengene dine.

Montasje e-postkonto på arabisk og protrett Beate Ingebrigtsen innfelt

Slik så innboksen til Beate Ingebrigtsen (innfelt) ut da hun logget inn på den hackede e-postkontoen.

Foto: Beate Ingebrigtsen

«Jeg trenger din hjelp». Slik lød emnefeltet i en e-post som ble sendt fra Beate Ingebrigtsen sin e-postkonto fredag morgen. Alle som hun tidligere har sendt mail til var blitt kontaktet med denne beskjeden:

«Beklager for ulemper, jeg er i Limassol, Cyprus, bagen min ble stjålet på busstasjonen».

Videre forklarer «Beate» at hun har mistet alt av pass, kort og kontanter, og ber så om 1500 euro for å komme seg ut av knipen. E-posten er signert på en fortrolig måte med «vennlig hilsen, Beate». Det tok ikke lang tid før telefonen hennes begynte å kime i ett sett.

– Jeg har fått mange telefoner fra folk som lurer på hvordan det går med meg. Mest for å gi meg varsel om at jeg er hacket på e-posten, sier Ingebrigtsen.

Beate Ingebrigtsen

Beate Ingebrigtsen

Foto: Beate Ingebrigtsen

Skjønte det var lureri

Hun oppdaget svindelen tidlig fordi hun selv fikk e-posten sendt til e-postkontoen på jobb.

– Jeg skjønte med en gang hva det var for noe. Jeg fikk en henvendelse for en liten stund siden med en som satt fast i Manchester og trengte 1189 euro. Det kom fra en venn, og det stod «Jeg trenger din hjelp» i emnefeltet. Oi, trenger han min hjelp, tenkte jeg jo da og klikket meg inn på e-posten. Det virker ganske uskyldig, sier Ingebrigtsen.

E-posten er imidlertid langt fra uskyldig, og er bare en av mange av de nyere forsøk på e-postsvindel. Og det er ikke alle som har vært like oppvakt som Ingebrigtsen.

Denne typen svindel-e-post, som spiller på vennskap og tillit, ble kjent tidligere i vår, og mange har bitt på agnet. Når det nå er det duket for fellesferie, er sannsynligheten større for at avsendere av e-posten faktisk er på ferie.

Ring, ikke svar på e-post

Kommunikasjonsrådgiver i DNB, Vidar Korsberg Dalsbø, sier at det er lite banken kan gjøre om du skulle gå på limpinnen. Det er imidlertid en del enkle grep du kan ta for å unngå nettopp det:

– Se etter feilskriving og klønete språk. Tekstene er ofte direkte oversatt fra Google Translate, råder i DNB.

Han sier at det ikke er noen grunn for personer å kontakte venner for å låne penger hvis man mister eller blir frastjelt kortet i utlandet.

– Alle som mister kortet sitt i dag har krav på nødpenger fra banken. Det er enkelt å ordne ved å oppsøke uttakssteder på stedet du befinner deg. Så hvis du får en slik e-post er det noe som er muffens, sier Dalsbø.

Han understreker at det å svare på e-posten ikke er løsningen for å finne ut om vennen din faktisk er i pengenød. Da er det hackerne som svarer.

– Hvis det er venner, så ring dem og undersøk før du gjør noen transaksjoner, sier Dalsbø.

Netthandel

Ta kontakt med vennen din på telefon før du gjør noen overføringer. Svarer du på e-posten får du mest sannsynlig svar fra hackerne, som spør etter mer penger.

Foto: Colourbox (Illustrasjon)

Banken kan ikke stanse pengene

For er transaksjonen først gjort, så er det svært liten sjanse for at du får pengene tilbake.

– I enkelte tilfeller kan vi reversere transaksjonen, men det er svært kostbart og komplisert. Det er kunden som er ansvarlig for å kontrollere at mottager er riktig person, og må selv stå til ansvar for sine handlinger, sier Dalsbø.

Det er heller ingen forsikringer som dekker deg i slike tilfeller. Hvis du derimot er den som får kontoen din hacket, er det muligheter for at innboforsikringen dekker ID-tyveri. Da kan du få rådgivning for hvordan du gjenoppretter kontoen.

Plunder og heft

Da Ingebrigtsen ble utsatt for hackingen tenkte hun at hun ville vente til det hadde «rast fra seg» før hun gjorde noe med problemet. Ikke før hun gikk inn på e-postkontoen sin og sjekket, skjønte hun hvor ille det stod til. Da var alt av e-post slettet, og språket endret til arabisk.

– Da jeg fikk e-posten fra min venn tenkte ikke så mye over det. Jeg ser nå hva det medfører å bli utsatt for dette selv. Jeg ble rett og slett utestengt fra min egen konto. Det er mye plunder og heft. Jeg har strevd med dette i hele formiddag innimellom alt det andre man skal gjøre nå før ferien, sier Ingebrigtsen.

Skjermdump av innboks på arabisk

Slik så innboksen til Beate Ingebrigtsen ut da hun logget seg inn på e-postkontoen sin for å sjekke hva som hadde skjedd.

Foto: skjermdump

Nå har hun slettet google-kontoen sin, og med det mistet alt av e-poster med diverse bekreftelsesmeldinger og referanser til flybilletter og annet.

Christine Sørensen, som er kommunikasjonsansvarlig for Google i Norden, sier at det ikke alltid er best å slette kontoen.

– Det er jo veldig synd å slette hele kontoen. Der har man jo veldig mange e-poster med informasjon man trenger, i tillegg til at man har mistet kontroll over kontoen sin. Det kan være lurt å prøve e-postselskapenes kontogjenopprettingstjeneste på nett, sier Sørensen.

Beskytt kontoen med verifisering

Google anbefaler en såkalt to-stegs-verifisering for å beskytte seg mot hackere. Sørensen understreker at viktigste en e-postbruker kan gjøre er å ha en sikker konto i utgangspunktet.

– Den beste måten å gjøre dette på nå er å aktivere en to-stegs-verifisering for pålogging. Den fungerer litt på samme måte som bank-ID på mobil. Du mottar en engangskode på mobil når du logger på, som du må oppgi for å få tilgang til kontoen. Du trenger ikke gjøre det hver gang, men for eksempel når du logger inn fra en datamaskin du ikke har brukt før. Slik blir det vanskeligere for andre å hacke seg inn på din konto, sier Sørensen.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark