Svalbard får verdens nordligste callsenter

I løpet av tre ukers tid skal en ny bedrift med 10 ansatte være på plass i Longyearbyen.

Svalbard

Longyearbyen er attraktiv. Nå blir verdens nordligste callsenter etablert i byen.

Foto: Torgeir Skeie / NRK

Det er det nyetablerte selskapet Svalcom som skal drifte det de sier blir verdens nordligste callsenter. Selskapet er nå i ferd med å ansette en daglig leder, som skal ha ansvaret for det de håper skal bli en stab på 15 til 20 medarbeidere.

Litt lokalt og litt importert

Tor Kristian Berge

Initiativtaker og styreleder Tor Kristian Berge.

Foto: Privat

– Vi satser på lokal rekruttering, men må nok også skaffe noen fra fastlandet som har erfaring med denne typen arbeid. Dette passer jo også svært godt som deltidsarbeid eller ekstrajobb for folk som er i arbeid, men har kapasitet og lyst til å jobbe ekstra, sier initiativtaker og styreleder Tor Kristian Berge til NRK.

Svalcom har allerede kontrakt med flere oppdragsgivere både innenfor salg og kundebehandling.

– Vi regner med å starte første uken i juni med 10 ansatte, og så bygge sten på sten. Jeg håper, og regner med at vi skal ha en stab på 15 til 20 personer etter hvert, sier Berge.

God støtte

Berge sier at de har hatt mye støtte under forberedelsene.

– Vi føler at vi blir godt mottatt i lokalsamfunnet og hos lokalstyret, sier han.

– Ikke minst har det vært viktig at vi ha Innovasjon Norge i ryggen. Vi har gått noen runder med dem, men har fått god hjelp og støtte. Det er også viktig at vi har lokale personer med på eiersiden.

Rett tidspunkt

Berge sier at årsaken til at han gikk i gang med dette er flersidig.

– Dels er det et ønske om å få til noe på Svalbard nå, siden lokalsamfunnet er rammet av oppsigelser og bortfall av arbeidsplasser. At det har noen økonomiske oppsider er også viktig, sier Berge.

– Men jeg må legge til at det å etablere slik virksomhet så langt unna, også har sine utfordringer. Men det tar vi etter hvert.