Sammenslutningen Nordnorsk reiseliv har denne uka reagert kraftig på at regjeringen kutter kraftig i støtten til deres næring. I statsbudsjettet kutter regjeringen 15 millioner til markedsføring av Nord-Norge som reiselivsmål og 20 millioner til innovasjon for internasjonal satsing.
Næringen frykter at kuttene vil hindre en satsing og videre turistvekst i nord.
Denne bekymringen deler stortingsrepresentant Kirsti Bergstø fra SV. Hun mener at kuttene viser at regjeringen ikke bryr seg om annet enn å hente ut råvarer fra Nord-Norge.
– Jeg frykter at denne regjeringen gjør Finnmark mye mer ensidig når det gjelder næringsutvikling, at det er et ensidig spor på mineral og olje. Det som har vært Finnmark sin styrke er at man har hatt flere bein å stå på med små og mellomstore bedrifter. Det er jo noe vi ser at det ikke satses på, når det kuttes i landbruk og kuttes i turisme og reiseliv, uttaler Bergstø.
- Les også:
- Les også:
Mener reiselivet overdriver
I regjeringspartiet Høyre mener de derimot at både SV og Nordnorsk reiseliv overdriver alvoret i kuttene.
– Når det gjelder disse markedsføringsmidlene så høres det ut på Nordnorsk reiseliv som at alle midlene faller bort. Jeg må få lov å minne om at det er 20 millioner av 245 millioner som forsvinner. Det er altså 225 millioner igjen til å markedsføre reiselivet, sier stortingsrepresentant Frank Bakke-Jensen.
Saken fortsetter under videoen:
Han understreker også at det ikke er en oppgave for det offentlige alene å markedsføre reiselivet i Nord-Norge.
– Nordnorsk reiseliv har ikke gjort denne jobben alene. Et selskap som Hurtigruten bruker betydelig mer midler på å markedsføre Nord-Norge i sin vintersatsing. Ricakjeden, som nå er kjøpt av Scandic, har også satset stort på dette. Så vi slutter å markedsføre Nord-Norge er feil, og at det ikke finnes markedsføringsmidler er også feil, sier Bakke-Jensen.
Flere kutt
Bergstø mener derimot at Regjeringen har gjort flere andre kutt som rammer den samme næringen.
– Jeg deler absolutt reiselivets bekymring. Det dreier seg om reelle kutt i midler til reiselivsnæringen, men det handler jo også om de enorme kuttene i regionale utviklingsmidler. En tredjedel av disse midlene er skjært vekk, og vi vet at mange av midlene har gått til å styrke små og mellomstore bedrifter, sier hun og legger til:
– Vi har også en statsminister som sier at særordningene i nord er forbi. Det er faretruende signaler, for jeg mener jo at en aktiv distriktspolitikk handler om å se at landet er langt, og at det ikke er det samme å starte bedrift i Berlevåg som i Oslo.
Hard konkurranse
Reiselivet i Nord-Norge har de siste årene hatt suksess med å tiltrekke seg turister på vinteren. Særlig er nordlyset en attraksjon som har klart å lokke reisende nordover.
Men konkurransen om vinterturistene er særlig hard fra Finland. Men tross kritikken mener Frank Bakke-Jensen Regjeringen styrker Nord-Norges konkurransesituasjon.
– Næringslivet har ønsket bedre veier og bedre infrastruktur. De ønsker også bedre rammevilkår slik at de kan være konkurransedyktige mot næringsliv i Finland. Det gjør vi ved å senke skatter og avgifter, vi gjør forenklinger slik at det skal bli enklere å drive næringsvirksomhet, sier Høyre-politikeren.
- Les også:
- Les også:
- Les også: