– I dag har vi hatt offisiell åpning av ny helikopterhangar for sysselmannens helikoptertjeneste på Svalbard. Den ble tatt i bruk fra 1. april, da vi fikk det nye helikopterselskapet Lufttransport AS, sier Odd Olsen Ingerø, sysselmann på Svalbard.
Økt aktivitet i Arktis er hovedgrunnen til at beredskapen på Svalbard styrkes. Fra nå av vil to redningshelikoptre kunne rykke ut samtidig dersom det skjer en stor ulykke.
Tidligere har Svalbard hatt et Super Puma-redningshelikopter, og et mindre Dauphin helikopter. Sysselmann Odd Olsen Ingerø er svært fornøyd med opptrappingen.
– Det er en gledens dag for Svalbard. Det store er at vi har en reel backup med to likeverdige helikopter. Før hadde vi to helikopter som ikke hadde samme kapasitet eller beredskap, forteller Ingerø.
- LES OGSÅ:
Tilnærmet nasjonal beredskap
I et veiløst samfunn som Svalbard er det viktig å ha helikoptertjeneste ifølge Ingerø. I 2012 ble helikoptre brukt i 68 redningsaksjoner på og rundt Svalbard.
– Vi har lenge ønsket oss to likeverdige helikoptre. Nå er vi tilnærmet med den nasjonale beredskapen og blir sammenlignet med fastlandet. Behovet er der til eventuelle sjøulykker eller redningsaksjoner, forteller sysselmannen til NRK.
- LES OGSÅ:
Raskere i lufta
Med et nytt helikopter, skal Sysselmannen få helikoptrene raskere i lufta.
– Den ene helikopteret står på en time beredskap og det andre på to timer beredskap, sier Ingerø.
Dauphinen har hatt plass til færre pasienter og medisinsk personell enn Super Puma-helikopteret, og kan ikke fly like langt som det større redningshelikopteret.
Dauphinen har heller ikke de-icing, for å kunne fly i vær der det er fare for ising på helikopteret.
– Vi er veldig fornøyde på Svalbard i dag, avslutter sysselmannen.
- LES OGSÅ: