Styrket beredskap på Svalbard med to helikoptre

Tirsdag åpnet den nye helikopterhangaren i Longyearbyen. Svalbard har fått økt beredskap med to Super Puma-helikopter i stedet for ett.

Uttrykning Svalbard

Det ble utrykning til Svea med luftambulanse midt under åpningsseremonien av ny helikopterhangar.

Foto: Arild Lyssand / Sysselmannen

– I dag har vi hatt offisiell åpning av ny helikopterhangar for sysselmannens helikoptertjeneste på Svalbard. Den ble tatt i bruk fra 1. april, da vi fikk det nye helikopterselskapet Lufttransport AS, sier Odd Olsen Ingerø, sysselmann på Svalbard.

Økt aktivitet i Arktis er hovedgrunnen til at beredskapen på Svalbard styrkes. Fra nå av vil to redningshelikoptre kunne rykke ut samtidig dersom det skjer en stor ulykke.

Tidligere har Svalbard hatt et Super Puma-redningshelikopter, og et mindre Dauphin helikopter. Sysselmann Odd Olsen Ingerø er svært fornøyd med opptrappingen.

– Det er en gledens dag for Svalbard. Det store er at vi har en reel backup med to likeverdige helikopter. Før hadde vi to helikopter som ikke hadde samme kapasitet eller beredskap, forteller Ingerø.

Åpning helikopterhangar Svalbard

Sysselmann Odd Olsen Ingerø, sjef i Avinor Dag Falk-Petersen og Justis- og beredskapsminister Anders Anundsen åpner helikopterhangaren.

Foto: Arild Lyssand / Sysselmannen

Tilnærmet nasjonal beredskap

I et veiløst samfunn som Svalbard er det viktig å ha helikoptertjeneste ifølge Ingerø. I 2012 ble helikoptre brukt i 68 redningsaksjoner på og rundt Svalbard.

Senest påsken i år var det flere redningsaksjoner, blant annet 19 skiløpere som ble hentet av sysselmannens redningshelikoptre.

– Vi har lenge ønsket oss to likeverdige helikoptre. Nå er vi tilnærmet med den nasjonale beredskapen og blir sammenlignet med fastlandet. Behovet er der til eventuelle sjøulykker eller redningsaksjoner, forteller sysselmannen til NRK.

Raskere i lufta

Med et nytt helikopter, skal Sysselmannen få helikoptrene raskere i lufta.

– Den ene helikopteret står på en time beredskap og det andre på to timer beredskap, sier Ingerø.

Dauphinen har hatt plass til færre pasienter og medisinsk personell enn Super Puma-helikopteret, og kan ikke fly like langt som det større redningshelikopteret.

Dauphinen har heller ikke de-icing, for å kunne fly i vær der det er fare for ising på helikopteret.

– Vi er veldig fornøyde på Svalbard i dag, avslutter sysselmannen.

Nytt redningshelikopter Svalbard

Pilot Stig Onarheim i Lufttransport gir orientering til sysselmann Odd Olsen Ingerø og justis- og beredskapsminister Anders Anundsen.

Foto: Arild Lyssand / Sysselmannen