Hurtigbåtstans får store konsekvenser

Passasjerene må regne med store ruteendringer framover etter at alle hurtigbåtene ble tatt ut av drift onsdag.

Video Hurtigbåtskandale

I går ble alle de nye hurtigbåtene tatt ut av drift.

Foto: Nyhetsspiller

I går ble hurtigbåtene Kistefjell og Fløyfjell tatt ut av drift. Årsaken var skader på skroget.

Siden Sollifjell allerede er inne til reparasjon, er dermed alle de nye hurtigbåtene mellom Tromsø og Harstad tatt ut av drift.

Det er uvisst når de tre hurtigbåtene igjen kan settes i drift. Dette fører til store ruteendringer for reisende med hurtigbåten.

Ruteendringer

I formiddag går hurtigbåten etter ruta mellom Tromsø og Finnsnes, med buss videre til Harstad. passasjerer som skal fra Harstad til Tromsø må ta buss.

I formiddag er hurtigbåtruta mellom Harstad og Finnsnes innstilt. De nye problemene har ført til sterke reaksjoner fra passasjerene.

Hør reaksjoner fra hurtigbåtkaia i Tromsø i går ettermiddag:

For oppdatert informasjon om hvilke endringer det blir i rutene utover dagen, gå inn på Troms fylkestrafikk sine hjemmesider.

Passasjerene rammes

– Det er beklagelig at det er passasjerene som blir skadelidende når ikke båtene går som planlagt. Ellers er det fylkesråden og direktøren i Boreal transport som skal uttale seg i saken, sier Harald Pettersen rådgiver Troms fylkestrafikk til NRK.

Nå varsler Boreal transport at de vurderer å senke terskelen for å ta hurtigbåtene ut av drift i dårlig vær. Dette for å hindre flere skader ved kai i Harstad og Tromsø.

Dermed kan det bli hyppigere innstillinger for hurtigbåtene framover.

Advarer mot å si opp kontrakt

Gruppeleder for SV på fylkestinget, Ellen Øseth advarer nå mot å si opp hurtigbåtkontrakten i panikk.

Tidligere har det også vært mye problemer med båtene, og fylkesrådet er i en prosess hvor de vurderer kontrakten.

Men Øseth mener ikke tiden for å si opp kontraktene er der enda:

– Blir fylkeskommunen økonomisk skadelidende, går det utover skoleelever og veisatsing. Det betyr ikke at vi skal støtte kontraktene, jeg mener vi skal finne måter å komme oss ut av dem på, sier Øseth.