Stor mangel på døgnkvileplassar: – Det er absolutt ein trafikkfare
I Noreg er langtransportsjåførar pålagt kviletid, men mangel på døgnkvileplassar gjer dette vanskeleg. Statens vegvesen innrømmer at dei ikkje klarar å bygge ut desse plassane fort nok.
I Noreg er det totalt 45 døgnkvileplassar langs riksvegane.
Mangel på døgnkvileplassar for langtransportsjåførane kan gå utover tryggleiken og skape farlege situasjonar på vegane.
Sjå nedst i saka for oversikt over døgnkvileplassar i Noreg.
Hans Petersen er sekretær i Truckers International Association, og han er fortvila over at det ikkje er fleire døgnkvileplassar.
– Vi krev at det skal bli lagt til rette for at vi skal kunne gjere jobben vår på ein sikker og trygg måte, seier han.
I handboka for døgnkvilestopp har Statens vegvesen skrive at det skal vere 2,5 timar mellom kvart slik stopp.
Slik er det ikkje i dag, ifølge Petersen.
– I dag er det for store avstandar mellom kvar enkelt døgnkvileplass. I nord for eksempel, er det er umogeleg å køyre frå Storslett i Nordreisa til Tana bru på 2,5 time, seier Petersen.
Fleire krav å oppfylle
– Vi ynskjer toalett, dusjar og ein plass der ein kan lage mat, vaske opp og slappe av, seier Petersen.
I tillegg til dette vil han ha ein snørampe på kvar døgnkvileplass for å koste snø og is av vogntoga.
– Vi har forbod mot å køyre dersom det er snø og is på lastebiltaket, men vi har heller ikkje lov til å klatre opp på taket for å fjerne det. Derfor er ein rampe nødvendig for tryggleiken til både våre og andre køyretøy, seier han.
Absolutt ein trafikkfare
Olav Bjørgum har køyrt tungtransport i 28 år og trur fleire tungtransportsjåførar har vore i meir eller mindre farlege situasjonar på grunn av at dei ikkje har fått nok kvile.
– Det er pålagt køyre- og kviletider. Får vi ikkje nok søvn så er det absolutt ein trafikkfare, seier han.
Han har også brukt rasteplassar for å få søvn, men seier at det ofte er fullt om sommaren på grunn av turistar og bubilar.
– På vinterstid er det dårleg føre og då skjer det seg med kvile- og køyretida nokre gonger.
Trailersjåfør Toomas Klein frå Estland køyrer mykje i Noreg og synest det er gode nyheiter at det kjem fleire døgnkvileplassar.
– Det er veldig bra. Kviletid er viktig for tryggleiken på vegen, seier han.
Innrømmer lite framdrift
Det er planlagt 24 døgnkvileplassar i Nordland, Troms og Finnmark. Så langt er det etablert åtte.
Knut Hågensen som er sjefingeniør i Statens vegvesen region nord forstår kritikken som kjem.
– Vi har ikkje hatt den framdrifta vi ynskjer på bygging av døgnkvileplassar. I løpet av 2021 håper vi å ha fire nye plassar i drift. Dei kjem i Mo i Rana, Tromsø, Alta og Narvik, seier Hågensen.
Han fortel det er to hovudgrunnar til at framdrifta er som den er.
– Det å finne eigna areal. Vi vil gjerne ha dei i nærleiken av tettstader og då konkurrerer vi med andre utbyggingsføremål. Samtidig skal dei ikkje belaste bumiljøet med forureining og støy.
I tillegg er økonomi ein viktig faktor til forseinkinga.
– Vi har ikkje kunne sett av så mykje pengar som vi ynskjer på døgnkvileplassane fordi det er andre store byggingsprosjekt i regionen, seier han.