Hopp til innhold

Stopper tunnelbygging - sier opp kontrakten med spanjoler

Statens vegvesen har bestemt seg for å si opp kontrakten med den spanske entreprenøren OSSA.

tunnell e6 langslett-sørkjosen

Fra byggestarten og den første sprengningen på tunnelprosjektet. Samarbeidet med den spanske entrepenøren endte ikke så godt som Statens Vegvesen hadde ønsket.

Foto: Statens Vegvesen

Den spanske entreprenøren jobbet med prosjektet på E6 mellom Langslett og Sørkjosen i Nord-Troms. Statens vegvesen er ikke fornøyd med framdriften, og sier nå opp avtalen.

– Fremdriften til nå har vært på et lavmål. Vi hadde ikke noe annet valg enn å si opp kontrakten, sier prosjektleder Gudmund Løvli til NRK.

Så problemene tidlig

Problemene med spanjolene har vart over lengre tid.

– Vi så allerede tidlig at de ikke hadde den fremdriften vi ønsket, sier Løvli.

Entrepenøren kom sent i gang, og utstyret deres har vært mangelfullt.

(Artikkelen fortsetter under)

E6-utbygginga

Prosjektleder Gudmund Løvli (til venstre) sier OSSA ikke var i nærheten av å holde tempoet.

Foto: Marte Lindi, NRK

Ett års forsinkelse

Entreprenøren fikk en skriftlig advarsel for tre uker siden. Der ble det gjort klart at kontrakten ville bli hevet om OSSA ikke møtte de kravene som Statens vegvesen hadde.

Blant annet ble det sagt at arbeidet med tunnelen måtte framover med gjennomsnittlig 90 meter i uken.

– De sier at de har blitt flinkere den siste tiden, og det har de nok blitt. Men de har hatt mangler med utstyret og slitt med en del tekniske utfordringer.

Kanskje større fokus på fremdrift i Norge

Den spanske entrepenøren må nå pakke sammen utstyret sitt og avslutte samarbeidet.

– Dette er jo et selskap som har jobbet over hele verden og kjenner til både geologiske og klimatiske forhold. Men det kan nok være at vi i Norge har større fokus på fremdrift enn de har i resten av verden, sier Løvli.

(Artikkelen fortsetter under)

langslett

Kontrakt verd 852 millioner kroner

Oppsigelsen fører til at veiprosjektet blir forsinket med ett år. Prosjektet har en totalkostnad på 852 millioner kroner, og skal utbedre 11 kilometer med vei.

– Vi jobber nå med å lyse ut jobben på nytt, og dette skjer like over påske om alt går som det skal.

Ett års forsinkelse

Dette fører til at veiprosjektet blir forsinket i ytteligere ett år. Kravet fra Statens vegvesen er nå at den spanske entrepenøren dekker merkostnadene som prosjektet har medført.

– Er det noen erfaringer dere tar med dere fra denne prosessen inn i den neste anbudsrunden?

– Vi vil kanskje stille strengere krav til utenlandske entrepenører. I dag stiller vi de samme kravene til norske og utenlandske entrepenører, men vi må nok sjekke bakgrunnen bedre dersom de ikke har jobbet i Norge før.