NRK Meny
Normal

STENGER VEIEN: – Er ikke plass til biler

De er åtti meter høye, og har armer på nesten femti meter. Nå blokkerer de veien til Raggovidda i Berlevåg.

De er åtti meter høye, og har armer på over hundre meter. Nå blokkerer de veien til Raggovidda i Berlevåg.

Når den 49,5 meter lange vingen er igjennom er det en lettet sjåfør som viser en tommel opp til de som har fulgt med fra grøftekanten. Med få centimeters avstand til tunnellveggene på det smaleste, er det litt av en operasjon å flytte vindmøller gjennom tunneller og på den svingete fylkesvegen mellom Båtsfjord og Berlevåg i Finnmark.

– De må virkelig snike seg gjennom, forteller reporter Silja Arvola som er på stedet.

Med få centimeters avstand til tunnelveggene på det smaleste, er det litt av en operasjon å flytte vindmøller gjennom tunneler på veien mellom Båtsfjord og Berlevåg i Finnmark.

Tore Martinsen

– Det blir et ganske spektakulært syn med store dimensjoner. Jeg tror det blir flott, sier daglig leder i Varanger Kraft Vind Tore Martinsen, om det som skal bli den nye vindmølleparken på Raggovidda i Berlevåg.

Foto: Lene Stavå/Varanger Kraft

Og når vingen som er 49,5 meter lang er igjennom er det en lettet sjåfør som viser en tommel opp til de som har fulgt med fra grøftekanten.

For det er et uvanlig syn for folk som trafikkerer den tidvis svingete fylkesvegen. De første delene av det som skal bli en større vindmøllepark kom til Båtsfjord med skip i forrige uke.

– Hver turbin er delt opp i omtrent ti transporter. Tårnet fraktes i tre deler, men vingene må kjøres en og en. Maskinhuset kommer med egen bil, forteller leder for Varanger Kraft Vind Tore Martinsen.

Derfra får de en kongelig eskorte til Berlevåg, før de når destinasjonen Raggovidda. Veien har de nemlig fått for seg selv, etter som det ikke er plass til annet.

– Tårnet er 80 meter høyt, og vingene er på 49,5 meter, så det er ganske store dimensjoner, forteller Martinsen.

Vindmøller

– Det er jo rett og slett ikke er plass til møtende trafikk på veien, forteller Martinsen i Varanger Kraft. 16. juni skal den første turbinen være klar til å monteres sammen på Raggovidda i Berlevåg.

Foto: Silja Arvola/NRK

– Ikke plass til møtende trafikk

Det er tilnærmet komplette vindturbiner som fraktes. Vingene må fraktes på to biler. I tillegg er det tårndeler, maskinhuset på toppen, og elektroteknisk utstyr.

– Det blir kjørt på bil, med spesialtransport for de lange store tingene, og det blir en del stengte veier mens frakten pågår. Det er jo rett og slett ikke er plass til møtende trafikk på veien, forteller Martinsen.

Hele transporten er beregnet til å foregå over en periode på seks uker, da deler av veien vil være stengt i perioder.

– Vi skal sette opp femten turbiner totalt, fordelt på tre skipninger. Og så kommer det tre separate skip med tre vinger om bord. Til sammen er det en båt i uka de neste seks ukene.

En liten tunnel og en enorm vindmølle!
Det kriblet merkbart i magen på sjåførene som i dag fraktet den aller første vindmølla til Raggovidda i Berlevåg.
Ni mil med tidenes bredeste, og lengste last.

– Et spektakulært syn

16. juni skal den første turbinen være klar til å monteres sammen på Raggovidda i Berlevåg. Deretter skal det gå slag i slag, selv om de er avhengig av godt vær på de store tunge løftene.

Det ferdige resultatet skal Varanger Kraft ta over 23. september i høst, når hele vindpark-anlegget skal være på plass og i full produksjon.

Prisen blir 600 millioner kroner. Når anlegget kommer i drift, kan det gi strøm nok til 9500 familier hvert år.

– Det blir et ganske spektakulært syn med store dimensjoner. Jeg tror det blir flott, sier daglig leder i Varanger Kraft Vind Tore Martinsen.

Vindmøller fraktes

– Det blir kjørt på bil, med spesialtransport for de lange store tingene, og det blir en del stengte veier mens frakten pågår. Det er jo rett og slett ikke er plass til møtende trafikk på veien, forteller Tore Martinsen i Varanger Kraft Vind til NRK.

Foto: Silja Arvola/NRK