Hopp til innhold

Stenger tunnelen i over et halvt år

Når Bjørgatunnelen blir oppgradert må trafikantene kjøre en omvei i over et halvt år.

Bjørgatunnelen

OPPGRADERES: Den 1150 meter lange tunnelen Bjørgatunnelen mellom Sørreisa og Brøstadbotn i Midt-Troms skal oppgraderes og bli ny for 25 millioner kroner.

Foto: Lisa Sundstrøm / Statens vegvesen

Tirsdag neste uke starter Statens vegvesen med oppgraderingen av den 1150 meter lange Bjørgatunnelen på fylkesveg 211 i Sørreisa kommune.

Målet med arbeidet er at tunnelen skal bli sikrere og lysere. Blant annet har undersøkelser vist at dreneringen under kjørebanen er såpass dårlig at den må byttes ut.

Ivar B. Prestbakmo

Fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp).

Foto: Laila Lanes / NRK

– Tunnelen blir helt ny når vi er ferdig med den. Sikkerheten vil bli bedre når vi får på plass bedre overvåking, nødtelefoner og brannslukkingsapparat. I tillegg vil kjøreopplevelsen bli bedre i en lysere tunnel, med nytt veidekke, sier fylkesråd for samferdsel og miljø Ivar B. Prestbakmo (Sp).

Har tålmodighet

Statens vegvesen ser for seg å være ferdig med arbeidet i mars neste år. Men innen den tid må trafikanter, som bruker Bjørgatunnelen, velge en alternativ rute i over et halvt år.

Den eneste muligheten trafikantene har er å velge en sju kilometer lengre vei, på fylkesveg 84 via Skøelvdalen.

De som bor nærme tunnelen må kjøre et stykke før de kommer til omkjøringsvegen, mens de som bor nærmere får fem minutter lengre kjøretid mellom Brøstadbotn og Sørreisa.

Bjørn Lauransen

Byggeleder Bjørn Lauransen i Statens vegvesen.

Foto: Linda Pedersen / NRK

– Vi kan dessverre ikke holde tunnelen åpen mens arbeidet pågår. Vi har stor forståelse for ulempene det medfører, men vi er glade for at lokalbefolkningen ser at dette er et nødvendig prosjekt og har tålmodigheten til det.

Det sier byggeleder Bjørn Lauransen i Statens vegvesen.

Han forteller til Statens vegvesen at Troms fylkeskommune har endret sine bussruter og holdeplasser slik at passasjerer på begge sider av tunnelen får tilbudet de har krav på.

Tjuefem millioner kroner

I juni i år la Prestbakmo frem en ny rapport på vegne av Statens vegvesen. Rapporten viste at flere fylkesveier i Troms må oppgraderes etter EU's sikkerhetskrav, og at det fremover vil koste dem mellom fire og åtte milliarder kroner å oppgradere 40 tunneler.

– Vi kan forlenge fristen ytterligere fem år for å bli ferdig, men uansett er det et formidabelt økonomisk løft som krever større økonomiske rammer, sa Ivar B. Prestbakmo til NRK den gangen.

EU's sikkerhetsforskrifter til tunnelene må oppfylles innen 2025. Innen da må samtlige tunneler oppgraderes.

Prislappen på arbeidet i Bjørgatunnelen er satt til 25 millioner kroner.

Tunnelarbeid i Bjørgatunnelen