Hopp til innhold

To må støtte Statoil for å gi Melkøya-utvidelse

Statoil må alliere seg med to Snøhvit-partnere om de skal få gjennomslag for å utvide LNG-fabrikken utenfor Hammerfest.

Melkøya

Statoil ønsker å jobbe videre med planene om å utvide LNG-fabrikken i Hammerfest, men om det skal bli en realitet må de ha støtte fra to av de andre partnerne på Snøhvit.

Foto: Allan Klo

I løpet av året er det ventet at eierne i Snøhvit-lisensen blir enige om en plan for videre utvikling av gassfeltene i Barentshavet.

I dag nedkjøles gassen fra Snøhvit og de omkringliggende feltene før den skipes ut til markedene fra Melkøya utenfor Hammerfest. Samtidig inneholder feltene større ressurser enn hva oljeselskapene trodde da dagens LNG-fabrikk ble bygd.

Nå vurderer de fem eierne om det er grunnlag for å øke utvinningstakten, og på hvilken måte det eventuelt skal gjøres.

Statoil arbeider mot utvidelse

Statoil sa i forrige uke at de ønsker å jobbe videre med planene for en utvidelse av Melkøya (tog 2) fremfor et gassrør sørover fra Barentshavet.

– Et LNG tog 2 har størst sjanse for å bli realisert. Det er mulig å gjennomføre med de ressursene vi kjenner i dag, sier pressetalsmann i Statoil, Ola Anders Skauby.

– Allikevel er det fortsatt usikkert om dette er lønnsomt totalt sett. Dette er noe vi må jobbe videre med og det er en krevende beslutning som skal tas.

Ola Anders Skauby, Statoil

Pressetalsmann i Statoil, Ola Anders Skauby

Foto: Ivar Langvik / Statoil

Tre selskaper kan velte resten

Etter det NRK kjenner til må minst tre av fem selskaper med en samlet eierandel på 50 prosent i lisensen stemme for dersom en utvidelse av Melkøya skal bli en realitet.

– Jeg ønsker ikke å gå inn reglene som gjelder for stemmegivningen i partnerskapet. Dette er noe vi skal jobbe videre med sammen med partnerne, sier Skauby i Statoil.

– Må få dagens anlegg til å fungere

Statoil, som operatør og største eier, må ha støtte fra minst to av partnerne om LNG-alternativet skal vinne gjennom.

– Regulariteten på det eksisterende anlegget er dessverre langt under det som var forventet. Den aller viktigste jobben er å få dagens Snøhvit-anlegg til å virke, sier kommunikasjonssjef i GDF Suez, Ulf Rosenberg.

– Vi mener at det å få til et tog 2 er svært krevende, men det må vi jobbe videre med i lisensen, sier Rosenberg.

– Total er mer interessert i Russland

Alf R. Jacobsen

Alf R. Jacobsen

Foto: Bonafede, Håkon

Også den andre franske eieren, Total, har bedt om mer informasjon og tid for å kunne fatte en beslutning. Forfatter og redaktør for Petromagasinet, Alf R. Jacobsen, mener selskapet vil lande på et nei til nye investeringer på Melkøya.

– Total er et globalt selskap som har investert masse i LNG. De begynte for en uke siden å bygge en konkurrerende fabrikk på Yamal-halvøya i Russland. Det er ikke det at de ikke tror på LNG, men de synes vel at det er mer lukrativt å investere på russisk side enn på norsk side av grensa, sier Jacobsen.

– Handler kun om Melkøya

Petoro forvalter statens eierandeler i lisenser på norsk sokkel, og har en eierandel på 30 prosent i Snøhvit–lisensen.

Til Stavanger Aftenblad sier selskapet at de ennå ikke har konkludert i saken, men understreker at dette for dem bare dreier seg om en utvidelse av Melkøya eller ikke.

– Noen vil mene at det utsetter et rør, andre ikke. Men det lisensen skal ta stilling til nå, er kun om LNG-anlegget skal utvides. Så gjenstår det å se hva vi skal mene om et rør. Da må vi som selskap tenke på hva som er best for lisensen, ikke hva som er best som samfunnet, sier direktør Tor Rasmus Skjærpe for strategi og organisasjon i Petoro til avisa.