– Vi har ventet lenge på at det skulle komme et løft til veiene her, men det kom først når Arctic Race programmerte sin tilstedeværelse. Alt tyder på at veibyggingen i Berg og Lenvik skjer på grunn av et sykkelritt, sier ordfører i Berg kommune, Guttorm Nergård.
På Senja er mange fornøyde med at dårlige veier er flikket på før sykkelrittet i helga. Men noen lurer kanskje også på om det er sykkelløpet som gjorde at de dårlige veiene er forbedret.
– Det har vært en heftig aktivitet på hele løypa til Arctic Race. Det har vært bra, noen har irritert seg, noen har vært fornøyd med det som skjer, blant annet jeg, sier ordføreren, før han fortsetter:
– Men veien er ødelagt i utgangspunktet, så de har bare pyntet på den nå.
Redd for utsettelse i vegutbedring
Nergård viser spesielt til den nedslitte vegen gjennom Svandalen som nå ser ut som et lappeteppe med firkanter med mørk ny asfalt.
Også tunneler i løypa sykkelrittet skal gå lørdag er utbedret, noen med ny asfalt, lys og hvitmalte vegger. Noen kilometer med nye stikkrenner og heldekkende asfalt er kommet nord på Senja.
– Der ser det veldig bra ut. Vi håper selvfølgelig at fortsettelsen kommer, ikke bare her i Berg, men også andre steder som trenger veier, sier Nergård.
Han er redd for at den forventede vegutbedringen etter dette blir utsatt.
– Det er transporten av varer og tjenester som må prioriteres. Det virker som at vi neppe hadde fått denne utbedringen som har vært hvis det ikke hadde vært for Arctic Race, det er jeg redd for. Sånn skal det ikke være, sier Nergård.
4 millioner på Arctic Race
Fylkesråd for samferdsel i Troms, Ivar B. Prestbakmo, synes det er bra at Arctic Race of Norway er med på å sette søkelyset på fylkesveiene.
– Men det er litt synd at det eksisterer en oppfatning om at det er et sykkelløp som utløser investeringer knyttet til veisektoren. Det er selvfølgelig helt feil, sier Prestbakmo.
Han mener, og beklager, at Statens vegvesen har bidratt til det inntrykket.
– Direkte knyttet til de tre etappene i Troms har det gått med knappe fire millioner kroner til mindre tiltak. Mindre flatelapping er et ordinært vedlikehold som gjøres hvert år på ulike strekninger og berører ikke behovet for større vedlikeholdsarbeider.