Striden har stått mellom det meksikanske ølmerket Sol, som lages av Cervezas Cuauhtemoc Moceezuma, og senjaværingenes SØL.
Det er det norske Patentstyret som nå har gitt Senja Øl Bryggeri AS medhold i navnestriden etter at det ble klaga inn av det meksikanske storbryggeriets representant i Norge.
Sol, heter det velkjente meksikanske ølet. SØL (som står for Senja Øl), har de kalt ølet sitt på Gibostad.
Krenker ingen andre
Meksikanerne mente at bruken av SØL-merket «ville krenke en annens rett, fordi det er egna til å forveksles med innsigers eldre registrering» som det heter i Patentstyrets saksdokumenter.
«Bruken av SØL for øl vil også medføre skade på vår klients velkjente varemerkes særpreg og anseelse», hevder det meksikanske bryggeriets norske representant.
Det er ordlikheten som har vært kjernen i saken. Senja Øl Bryggeri mener at bokstaven Ø skaper avstand til det andre merket, og at de to ikke kan forveksles.
Patentstyret sier i sine kommentarer at ordene Sol og SØL har svært ulikt betydningsinnhold for den norske gjennomsnittsforbrukeren. SØL er synonymt med svineri, mens Sol spiller på et strålende, varmende himmellegeme.
Kan ikke forveksles
Etter ei helhetsvurdering har altså Patentstyret kommet til at merkene ikke er egna til å forveksles med hverandre. Og der er det den såkalte konseptuelle ulikheten som har vært utslagsgivende, skriver Patentstyret.
Patentstyret har dessuten valgt ikke å legge særlig vekt på at det meksikanske ølet er så velkjent og veletablert i Norge som produsenten hevder, blant annet gjennom forbrukerundersøkelser.
– Vi har valgt å opprettholde av avgjørelsen om at SØL får være et registrert varemerke. Etter en totalvurdering mener vi at de to merkene ikke kan forveksles med hverandre, sier avdelingsdirektør i Patentstyret, Otto Scharff til NRK.
Avgjørelsen som Patentstyret nå har tatt kan ankes til Klagenemnda for industrielle rettigheter.
Ingen representanter fra verken Sol eller SØL har foreløpig vært tilgjengelige for kommentar.
Folkebladet omtalte navnestriden 29. juli i år.