Torsdag 7. mars kommer Stortinget etter all sannsynlighet til å vedta utbygging av Snøhvit-feltet i Barentshavet med Norges første gasskraftverk på land. Den siste dagen i februar, akkurat en uke for stortingsbehandlingen, avgav energi- og miljøkomiteen sin innstilling.
Hva er Snøhvit?
Snøhvitprosjektet omfatter tre felt, Snøhvit, Albatross og Askeladd, og et gassbehandlingsanlegg på Melkøya utenfor Hammerfest. Det blir det første gasskraftverket på land i Norge, og det blir ikke CO2-fritt.
Prosjektet er planlagt av Statoil og Norsk Hydro, som begge har eierandeler, og med Statoil som operatør. Vedtar Stortinget utbygging, starter arbeidet i løpet av våren, og anlegget skal være klar til produksjon i 2006. Driften er planlagt å vare til år 2030.
Først i Europa
Snøhvitprosjektet blir den første utbyggingen i Barentshavet og det første gassprosjektet i Europa basert på produksjon av flytende, nedkjølt naturgass. Gassen tas fra et havdyp på om lag 320 meter og føres 160 km inn til Melkøya, der karbondioksid, vann og kondensat skal skilles ut.Karbondioksidet skal så transporteres til havs igjen og injiseres i en undergrunnsformasjon. Den flytende gassen skal transporteres til kundene i Sør-Europa og USA med fire spesialskip.
Folk i nord gleder seg
Utbyggingen av Snøhvit er anslått til å koste 47 milliarder kroner. Aetat har beregnet at det i anleggstida vil være arbeid til 1200-1500 mennesker. I tillegg regner Aetat med at næringslivet forøvrig i distriket får en økning på 500-700 arbeidsplasser. Når anlegget står ferdig regner man med minst 180 nye arbeidsplasser i Hammerfest, kanskje mange flere. Fylkestinget i Finnmark mener at det snarest må settes i gang utredning av en ny flyplass i Hammerfest.
Miljøprotester
Snøhvit-prosjekter er svært omstridt. Anlegget på Melkøya utenfor Hammerfest vil øke norske utslipp av CO2. Det har miljøvernorganisasjoner som Bellona, Natur og Ungdom, Fremtiden i våre hender, Naturvernforbundet og Greenpeace regnet ut. Beregninger viser at det er snakk om en økning på over 2 prosent i forhold til 1999. De årlige utslippene fra anlegget vil tilsvare utslipp fra 300 000 biler.
Motstand
Eksperter sier at Snøhvit vil stå for en større økning av CO2-utslipp enn det Norge kan tillate seg etter Kyoto-protokollen. AUF, Unge Venstre og Kristelig
Folkepartis ungdomsorganisasjon, KrFU, er misfornøyd med moderpartiene som godtar utbygging av Snøhvit-feltet.
Motstanderne er også opptatt av faren for forurensning i Barentshavet som er yngleplass for fisk. Bellona peker dessuten på at dette er av verdens rikeste sjøfuglområder.
Olje og energiminister Einar Steensnæs
Steensnæs står på
Miljøorganisasjonene mener hele beslutningsprosessen er udemokratisk fordi Statens forurensningstilsyn skal gi sin uttalelse først etter at Stortinget har godkjent utbyggingen. Olje- og energiminister Einar Steensnæs (KrF) avviser kritikken, og sier at det ikke er uvanlig at konsesjonen kommer etter utbyggingsvedtaket.
Steensnæs mener det er riktig å bygge et gasskraftverk for å dekke energibehovet på anlegget på Melkøya.
– Alternativet er økt import av kraft til Norge, sier statsråden.
Anlegget som skal fryse ned gassen på Melkøya, kommer til å trenge like mye strøm som forbruket ellers i Finnmark,
ca. 1,5 TWh (milliarder kilowattimer). Dette går fram av et brev Steensnæs har sendt til energi- og miljøkomiteen.Hva med oljen?
Dagens Snøhvit-prosjekt handler om utvinning av gass og bygging av gasskraftverk. Utvinning av olje i Barentshavet skal utredes videre, og her står man overfor store utfordringer, ikke minst med tanke på helårsdrift så langt nord.
Frederic Hauge, Bellona
Utredes
Virkningen av olje- og gassutvinning i nord skal utredes, og oppdraget er gitt til Oljeindustriens Landsforening. Bellona mener det er hinsides enhver fornuft å be oljeindustrien utrede virkningene. Frederic Hauge sier dette er som å la ulvene passe sauene.
Men olje- og energiministeren tror det kan være plass til både fisk og oljeindustri i Barentshavet. Oljen ligger noe fram i tida, men gassutvinning og gasskraftverk skal
etter planen tas i bruk i 2006.