NRK Meny
Normal

Slik unngår du «bunadsfella»

Her er Forbrukerrådets draktkjøptips.

Bunader

Arkivfoto.

Foto: Malin Kjellstadli Korsnes / NRK

Våren og sommeren er høytid for konfirmasjon, bryllup og 17. mai. På disse dagene er det mange som ikler seg finstas som bunad, festdrakt og brudekjoler.

Kostbare plagg

Disse plaggene koster mye, og nå ønsker Forbrukerrådet å hjelpe deg slik at festdraktkjøpet blir en fest i seg selv og ikke et mareritt.

– Bunaden og kofta skal du gjerne bære livet ut, men brudekjolen har liten verdi om den ikke er klar når du skal stå for prest eller byfogd. Første råd er å stadfeste leveringsdatoen i god tid før bryllupet, slik at feil kan repareres, sier regiondirektør Helene Falch ved Forbrukerrådet i Troms og Finnmark.

Falch sier at det er forbrukerkjøpsloven som gjelder om du kjøper av en næringsdrivende, og at kjøpsloven regulerer kjøp av privatpersoner som ikke lever av å lage drakter.

Dårligere rettigheter

Kjøpsloven gir ikke kjøpere like gode rettigheter som forbrukerkjøpsloven.

– Kjøper du av en privatperson, må du rett og slett følge bedre med. Kjenner du ikke bunadsdamen, så spør etter referanser eller hør med andre. Betal aldri hele summen på forhånd. Betaler du etter hvert som drakten blir ferdig, kan du sikre deg ved å holde tilbake penger om noe går galt, sier regiondirektøren.

Slår du til på gode nettilbud, eller kjøper fra omreisende skreddere, så gjelder angrerettlovens regler om fjorten dagers angrefrist.

– Det er mulig å begynne med arbeidet med en gang etter bestilling på nettet. Noen vil få drakten sydd med én gang. Det er mulig å avtale det spesielt, men det betyr at du må betale for arbeid som er gjort og materiell som er brukt, hvis du angrer, sier Helene Falch.

Men du har ikke angrerett når du kjøper av en privatperson på nettet, sier hun. Og det gjelder både brukt, og hvis bunaden skal lages til for deg.

Draktkjøpslista

Forbrukerrådet har laget en egen tipsliste for draktkjøp:

  • Bruk skriftlig kontrakt med dato for når drakten skal være ferdig.
  • Ikke betal på forhånd. Be om å betale etappevis.
  • Husk angrerett ved kjøp på døra og på nettet.
  • Kontakt Forbrukerrådet ved problemer

– Følger du tipslisten vil du slippe mange uheldige overraskelser, slik at du kan bære det nye flotte klesplagget uten bismak, avslutter regiondirektøren i Forbrukerrådet.