Slik skal Svalbard gjøre skuterkjøring miljøvennlig

Nå skal reiselivet i Longyearbyen bli mer miljøbevisst. Det vil blant annet vise seg når skuterparken skal fornyes.

Snøskuter Svalbard

Snøskuter er et viktig fremkomstmiddel på Svalbard.

Foto: Torill Ustad Stav / NRK
Journalist
Ronny Brunvoll, reiselivssjef Visit Svalbard

Reiselivssjef Ronny Brunvoll er stolt over at Longyearbyen får merket som bærekraftig reisemål.

Foto: Privat

– Hver dag må vi tenke på miljøet og naturen, og at de avtrykkene vi setter, skal være minst mulige. Det vil blant annet si at når en bedrift neste gang skal kjøpe nye skutere, må de velge de skuterne som er mest miljøvennlige, sier reiselivssjef Ronny Brunvoll i Visit Svalbard.

Longyearbyen har klart å kvalifisere seg til å få Innovasjon Norge sitt kvalitetsstempel som bærekraftig reisemål.

– Det handler om tre pilarer vi skal levere på. Vi skal bidra til å bygge opp lokalsamfunnet. Vi skal ta vare på natur og miljøverdier, og vi skal skape økonomisk levedyktige bedrifter. Dette er internasjonale standarder forankret i FN, sier Brunvoll.

Vil bli bedre

Men å bli merket som bærekraftig reisemål, betyr ikke at alt er fryd og gammen.

– Det handler ikke om at vi er så flinke i dag. Vi sliter i forhold til mange ting, for eksempel klimautslipp. Men vi er i en prosess der vi anerkjenner at vi må ta et større ansvar for å bli bedre. Og det kan vi bli dag for dag, sier Brunvoll.

Samtidig som målet er å bli så miljøvennlig som mulig, er et annet mål å få flere turister.

– Dette er reiselivets store paradoks, men det er ikke verre å fly til Svalbard enn til Thailand. Utslippene er de samme. Det er dessuten ikke noen masseturisme i dag. Vi ønsker å vokse og skape flere helårs arbeidsplasser, men det er viktig at det skjer innenfor de rammene som naturen og lokalsamfunnet kan tåle. Merket som bærekraftig reisemål blir et viktig verktøy framover, sier reiselivssjef Ronny Brunvoll.

– En krevende jobb

innovasjon

Flere og flere turister etterspør ekte vare når de skal velge sitt reisemål, mener fagansvarlig Ingunn Sørnes i Innovasjon Norge.

Foto: Innovasjon Norge

Ingunn Sørnes er fagansvarlig for merkeordningen til Innovasjon Norge. Innen sommeren vil åtte destinasjoner inneha merket som bærekraftig reisemål, og ytterligere sju steder er i gang med å kvalifisere seg.

– Flere turister er opptatt av det som er ekte og genuint, men også det som er ansvarlig. Og den koblingen du får til et sted der du ser at reiselivet er håndtert på en god måte, gir en annen opplevelse. Det er kvalitet, og noe framtidens gjester blir mer og mer opptatt av.

Hun sier det er strenge kriterier som legges til grunn.

– Det er krevende, helt klart. Det er mange ting de skal kartlegge og tiltak som skal settes i gang for å redusere utslipp. Det er et prosjekt som genererer mye aktivitet. Dette er ikke for hvem som helst, og Svalbard har hatt gode ressurser på dette.

Fra før har Vega, Lærdal, Røros og Trysil fått merket. Longyearbyen får det samtidig som Geilo.