Slik ligger reketråleren og venter på å berges

«Northguider» ligger nå med en slagside på 80 grader i Hinlopenstredet på Svalbard. Arbeidet med å fjerne den havarerte reketråleren starter etter planen i august.

Northguider

«Northguider» ligger med en slagside på 80 grader i Hinlopenstredet.

Foto: KV Svalbard

«Northguider» var på rekefiske nord i Hinlopenstredet, da den havarerte 28. desember i fjor.

De fjorten personene om bord ble berget ved hjelp av to redningshelikoptre fra Longyearbyen.

Igjen lå båten, mørklagt og med ei stor flenge i siden.

"Northguider" på grunn

Tråleren «Northguider» drev rekefiske i Hinlopenstredet da den havarerte.

Foto: Marcus Krogtoft/NRK

Et halvt år etter den dramatiske grunnstøtingen, har nå reketråleren «Northguider» en slagside på 80 grader. Store mengder is har dyttet båten over ende, viser en befaring gjennomført av kystvakta.

– Tråleren har heldigvis ikke flyttet på seg, men ligger på samme sted som da den gikk på grunn, sier operasjonsleder Rune Bergstrøm i Kystverket.

Månedslang operasjon

Nylig ble skadene undersøkt av en ROV (en fjernstyrt undervannsfarkost).

Undersøkelsene bekrefter at båten har en skade under vannlinja, rett ved maskinrommet. Befaringen ble gjort som en del av forberedelsene til arbeidet med å fjerne båten.

Operasjonen skal utføres av det nederlandske Smit Salvage. Selskapet er det samme som berget cruiseskipet Costa Concordia i Italia i 2012.

– Det bekymrer dem ikke at tråleren ligger på siden. De har en enkel og solid metode for å rette båten opp. Så skal hullene sveises og lappes igjen. Deretter skal båten slepes til fastlandet, sier Bergstrøm.

Northguider

Slik lå «Northguider» under befaringen i slutten av juni.

Foto: KV Svalbard

Operasjonen skal etter planen starte i begynnelsen av august. Etter planen vil arbeidet ta en måned.

Ifølge Bergstrøm kan drivis i området bli en utfordring. Da kystvaktskipet KV «Svalbard» befarte havaristen i slutten av juni, var det fortsatt store mengder is i Hinlopenstredet.

Kystvaktskipet forsøkte å bryte opp isen, men måtte konstatere at isflakene enkelte steder var opp mot to meter tykke.

– Det er minst is i Hinlopen i september. Men det er vanligvis også temmelig isfritt i august, så vi håper å kunne starte operasjonen 1. august, forteller Bergstrøm.

Se videoen fra redningsaksjonen

Tømt for diesel

«Northguider» hadde 300 000 liter dieselolje i drivstofftankene da den gikk på grunn. Fjorten dager senere ble oljen og annet løsøre fjernet i en intensiv tømmeoperasjon, for å unngå forurensing.

Ifølge operasjonslederen i Kystverket var tømmingen avgjørende for at man har kunnet vente så lenge med å fjerne selve båten.

Slik den ligger nå, har nemlig vann trengt inn i båten.

– Hadde ikke båten vært tømt, ville man langsomt ha fått en lekkasje av diesel, forklarer Bergstrøm.