NRK Meny
Normal

Slik kan du stå imot fristelsene i sommer

Pål Johan Karlsen ved UiT forteller at du kan bruke opp viljestyrken din. Men det er håp, selv om fristelsene kan bli for mange i sommer.

Sommerfristelser

Fristelsene er mange om sommeren. Visste du at du kan trene deg opp til å få bedre viljestyrke?

– Vi er alle forsynt med en god del selvkontroll og kan holde tilbake impulser, men selvkontrollen er langt fra utømmelig – også hos personer med vilje av jern, sier forsker ved Institutt for psykologi, UiT – Norges arktiske universitet, Pål Johan Karlsen, til universitetets egne nettsider.

Sliter du med å motstå alle fristelsene sommeren byr på, som en ekstra is, eller kanskje å droppe å male huset, og heller stikke på stranda?

Karlsen har forsket på viljestyrke, og selvdisiplin, og funnet at vi faktisk kan bruke opp viljestyrken. Og da er veien kort til å las seg gi hen for fristelsene.

I et blogginnlegg på UiTs helseblogg skriver Karlsen blant annet om psykologen Roy Baumeister som satte en fat med ferske bakervarer og et fat med reddiker foran et utvalg forsøkspersoner.

Brukte opp viljestyrken sin

Deltakeren fikk enten ta for seg av kakene eller av reddikene når de skulle løse en umulig tegneoppgave.

De som hadde forsynt seg av kakene holdt ut lengst før de ga opp.

– Nå tenker du kanskje at kakespiserne rett og slett hadde mer energi. Men det var ikke denne typen energi som gjorde utslaget. En egen kontrollgruppe ble testet uten nærvær av duftende småkaker og uten noe å spise – og de holdt ut akkurat like lenge som kakespiserne. Det var altså ikke matinntaket som gjorde forskjellen. Mange av reddikspiserne hadde rett og slett brukt opp viljestyrken sin på å motstå lysten på kaker, hevder Karlsen.

Fire gode råd

Forskeren mener videre at det er fullt mulig å trene opp viljestyrken, og gjøre oss flinkere til å holde ut når fristelsene hoper seg opp.

  • Gjem bort distraksjoner og fristelser. Skal du skrive ferdig en oppgave, så gjør det på en datamaskin uten internettilgang. De som finner måter å styre oppmerksomheten sin bort fra kortsiktige impulser, takler utfordrende situasjoner bedre.
  • Lag ”hvis, så”-regler til bruk i møte med fristelser: Hvis det er onsdag og klokka er 18, så skal jeg på trening. Hvis klokka ikke er blitt 19, så pågår fortsatt treningsøkten. Hvis jeg ikke har noe hyggelig å si og ikke kan la være å åpne kjeften, så sier jeg noe forbløffende positivt. Du greier kanskje ikke følge slike regler hver gang, men de høyner terskelen for å falle for fristelser.
  • Del opp langsiktige mål i mer kortsiktige og lettere oppnåelige delmål med en klar tidsfrist. Faren for kroniske utsettelser er større om målet er vagt og langt fram i tid. Hvis belønningen ikke er konkret nok, eller ikke følger raskt og forutsigbart, kommer utsettelsene.
  • Belønn deg selv hver gang du oppnår et delmål. Enkelte fristelser blir kanskje brutt, men du nærmer deg det store målet raskere enn du ellers ville ha gjort. Oppnår du et større mål du ikke trodde du hadde viljestyrke til, øker mestringstroen–noe som gjør det lettere å holde ut i krevende situasjoner i fremtiden.