NRK Meny
Normal

Slik holder du vekta i adventstida

Sjokolade, konfekt, julebord og førjulskos. Lederen for Landsforeningen for overvekt har noen gode råd for hvordan du skal unngå å gå i kalorifella før jul.

Julebord

Er man litt måteholden med alkoholen og matinntaket, trenger ikke jula å gi de store vektoverraskelsene.

Foto: Kallestad, Gorm / NTB scanpix

Fornøyd

Mari-Mette Graff, leder for Landsforeningen for overvekt (LFO), gleder seg til jul, men hun tar sine forholdsregler.

Foto: Petter Strøm

– Det er klart det skal være lov å kose seg i jula. Men da jeg var ung, varte jula fra julaften til nyttårsaften. I dag strekker jula seg fra oktober og ut desember, sier Mari-Mette Graff, leder for Landsforeningen for overvekt (LFO).

Tromsøundersøkelsen viser at mer enn én av to kvinner og én av tre menn hadde et midjemål som tyder på magefedme. I tillegg har antall folk som sliter med fedme doblet seg mellom 1994 og 2008.

Og jula kan fort bli et inferno av kalorier. Men det er mulig å ha litt kontroll, skal en tro Mari-Mette Graff.

1. Sett grenser

– Et av mine beste råd er å tenke slik du gjør resten av året. Sett grenser for hvor ofte du kan spise snop, og hvor mye du eventuelt skal spise, sier Mari-Mette Graff.

2. Ikke la jula flyte ut

– Det viktigste er ikke hva du dytter i deg mellom jul og nyttår, men hva du spiser mellom nyttår og jul. Derfor kan det være lurt å begrense julefeiringen til tida mellom julaften og nyttårsaften, sier hun.

3. Fjern overflødig fett

– Et annet tips kan være å fjerne overflødig fett på julematen, sier Graff.

Spis deg mett ved å forsyne deg ekstra av grønnsakene, og dropp alkohol og brus under middagene – drikk heller vann.

4. Bytt ut snopet med frukt og nøtter

Klinisk ernæringsfysiolog Ida Rasmussen forteller at det er lurt å ikke småspise gjennom hele julen, men å holde seg til de faste måltidene.

Å bytte ut kaker og snop med frukt og nøtter kan også være lurt.

Nøtter

For mange er nøtter en naturlig del av julen.

Foto: Maria Elsness