Slik blir bompengeordningen i Tromsø

Det innføres bompenger i Tromsø. Partiene er kommet til enighet om en bompengepakke til åtte milliarder kroner.

Alle partiene bortsett fra Fremskrittspartiet har kommet fram til et forlik om hvordan bompengeordningen i Tromsø skal være.

Sagaen om bompenger i Tromsø har blitt til en avtale. I Tromsø blir det bompenger i 20 år framover. Staten kommune og fylke skal betale 4,5 milliarder, mens bilistene skal betale opp til 3,5 milliarder.

– Månedstaket var innstilt til 100 passeringer i måneden. Nå er det nedjustert til 80 passeringer i måneden, forteller Erlend Svardahl Bø (H).

I dag holdt åtte glade parti, Ap, Høyre, Rødt, SV, Venstre, MDG, KrF, og Sp, en pressekonferanse i foajeen på Rådhuset. Temaet er en avtale om brukerbetaling til det såkalte Tenk Tromsø.

Her kom det blant annet frem at bilistene må belage seg på 30 kroner per passering i rushtiden og 10 kroner utenfor rushtiden.

Det har vært forhandlet hardt de siste dagene og en avtale ble undertegnet i går, mandag. Fremskrittspartiet er imot bompenger og har ikke deltatt i forhandlingene.

Innfører bompenger i Tromsø.

HOLDT PRESSEKONFERANSE: Tromsø-politikerne orienterte i dag om den nye bompengeordningen.

Foto: Lars Egil Mogård / NRK

– En smerte

Det skal forhandles om pakken med staten og det kan bli endringer.

Blant punkter i avtalen er:

  • Elbiler skal ikke kjøre gratis.
  • Takstperiode på én time (timeregelen)
  • Det legs til grunn tovegs innkreving.
  • Kollektivfelt fra Eidskjosen som en del av kollektivtiltakene.

– Man må tørre å ta upopulære avgjørelser. Men om noen år vil man kanskje tenke «tenk om vi ikke hadde gjort det», sier SVs Inger Marie Kielland.

– Dette er avgjørende viktig for Tromsø fremover, sier Sandra Borch (Sp).

– At vi står her og har signert denne avtalen er et fremskritt for Tromsø, sier Brage Larsen Sollund (Ap).

– Det er ingen tvil om at det smerter å innføre bompenger, men det er ingen vei utenom, sier han.

Det er ventet å bli 15 bomstasjoner i Tromsø. Ny teknologi kan endre brukerbetalingskonseptet, både med hensyn til takstnivå og soneinndeling, heter det i ett av avtalens punkter.

Bymiljøavtale

– Det eneste vi vet i løpet av de neste 20 årene er at politisk ledelse etter alt og dømme vil endre seg. Uavhengig av fremtidig ordfører og ledelse i fremtiden presenteres nå avtalen på vegne av åtte partier i Tromsø, sa ordfører i Tromsø Kristin Røymo (Ap) da hun innledet pressekonferansen.

Det var i mai i fjor det ble klart at byrådet går inn for bompenger i Tromsø. Tromsø er den eneste byen i Nord-Norge hvor staten er villige til å betale halvparten av en bymiljøavtale.

På rådhuset klokka 9.