Hans første råd til en ny Statoil-direktør er å gripe fatt i rutinene i selskapet.
– Og gjøre selskapet mer profesjonelt, induistrielt. Bruke de flinke folkene til å få bedre rutiner i oppfølging, valg av underleverandører og oppfølging av underleverandører, og i forhandlinger.
Statoil er flink til å finne olje og gass, men for dårlig i økonomistyring og oppfølging, mener Noreng.
Spår oppgjør
Feilberegninger gjort av det tyske selskapet Linde førte i 2002 til at prisen på utbyggingen ble oppjustert med over fem milliarder kroner.
Nå jobber Statoil for å ta inn forsinkelser på Snøhvit og Kristin. Det spanske verftet Dragados hevder Linde har vært for sent ute med planer og tegninger. Og Statoil mener verftet på sin side har kjørt med for lav bemanning.
Noreng spår et oppgjør mellom utbygger og kontraktører når utbygginga utenfor Hammerfest er over.
– Det blir nok kanskje bråk før den tid allerede.
– Og det bør også igjen gi seg utslag i en viss erstatning.
– Kan det bli rettslig etterspill?
– Det kommer an på. Det kan bli kompromisser i hvertfall - eller forlik, sier Noreng.
– Ikke fornøyd
Statoil håper tidsplanen holder. Informasjonssjef Kristofer Hetland sier det er tatt høyde for overraskelser.
– Derfor har vi også lagt inn en uforutsett-pott som eventuelt skal ta høyde for slike ting som nå skjer i Spania.
– Hvordan er forholdet mellom Statoil og Linde?
– Det Statoil nå har gjort, er å styrke vår oppfølging av Linde. Linde har også styrket sin bemanning på Snøhvitprosjektet. Det er et komplisert prosjekt, men vi er selvfølgelig ikke fornøyd med at Linde ikke har klart å levere tegningsmaterialet i tide.
– Ser dere alvorlig på det?
– Ja, vi ser alvorlig på at vi har underleveranser fra Linde.
– Hva vil dere gjøre med det når Snøhvitutbygginga er over?
– Det får vi komme tilbake til. Det er en sak mellom Statoil og Linde, sier Hetland.
– Dette bør vi på norsk side ta alvorlig og tenke på om vi har vært like lure i kriteriene fo rå velge leverandører, sier Øyvind Noreng.