NRK Meny
Normal

Slakter skolenes fagutdanninger

Hovedorganisasjonen Virke mener fagutdanningene i videregående skole ofte ikke gir den kunnskapen arbeidsgiverne etterspør.

Dagens fagopplæring i videregående skole er for dårlig mener hovedorganisasjonen Virke.
De vil hindre dropouts gjennom ny opplæringsmodell der skole tilpasses yrkesliv, og ikke motsatt.

Dagens fagopplæring i videregående skole er for dårlig, mener hovedorganisasjonen Virke. De vil hindre dropouts gjennom ny opplæringsmodell der skole tilpasses yrkesliv, og ikke motsatt.

Spesielt innen salg- og service mener de fagopplæringen er for dårlig.

– Jeg synes det er alvorlig at vi har en fag- og yrkesopplæring som bare fungerer for 20 prosent av arbeidslivet, sier leder for arbeidslivspolitikk i Virke, Inger Lise Blyverke.

Vil ha elevene ut

Inger Lise Blyverket

Leder for arbeidslivspolitikk i Virke, Inger Lise Blyverke, er svært kritisk til fagutdanningene i videregående skole.

Foto: Pressebilde

De ønsker nå at elevene bruker mer tid ute i praktisk lære i bedriftene.

– Det er ikke sånn at bedriftene skal tilpasse seg skolen og utdanningssystemet. Kanskje må det være litt mer den andre veien, at skolene lytter mer til bedriftene, sier Blyverke.

Enige i bedriftene

Magnus Semb

Magnus Semb trives med at mye av hans opplæring foregår ute i en bedrift.

Foto: Marita Andersen

Og oppfatningen til Virke får også støtte blant lærlingene. Magnus Semb har deltatt i et læreprogram hos en stor elektrobutikk i Tromsø, og han ser absolutt nytten av mye tid ute i en reell arbeidssituasjon.

– Det kan være at folk ser for seg at salgsbransjen er annerledes enn den egentlig er. Kanskje er de ikke vant med å møte på jobb og arbeide hver eneste dag, sier Magnus Semb, og får støtte fra sjefen sin:

– Forkunnskapene lærlingene har når de kommer til oss samsvarer ikke helt med det vi forventer. De kan ikke bare gå rett ut i arbeid, for å si det sånn, sier Kenneth Sørensen, som er varehussjef ved Elkjøp Megastore i Tromsø.

Politisk støtte

Og muligens kan det nå gå mot en endring i hvordan fagutdanningen gjennomføres. I hvert fall deler også Kunnskapsdepartementet noen av tankene til Virke.

– Vi er enige om at noen av disse utdanningsprogrammene vi har i dag ikke treffer. Vi bruker kanskje veldig mye ressurser veldig feil på elever som er forespeilet en fremtid de ikke får. Sånn kan vi ikke ha det, sier statssekretær Birgitte Jordahl fra Høyre.