Hopp til innhold

Skylder på markedet

Hurtigruten får ikke solgt fergene, bussene og hurtigbåtene - kjøperne mener prisen er for høy.

Hurtigruta i vakre Brønnøysund
Foto: Picasa 2.7

På Hurtigrutens generalforsamling i Narvik i mai var det bred enighet om at drastiske tiltak var nødvendig for å berge selskapet, og det har hele tiden ligget i kortene at en ville selge ut de fleste datterselskapene utenom Hurtigrute- og cruise-virksomheten.

Til nå er to hoteller i Bergen solgt, og en er i diskusjon med interessenter om å selge reisebyråene. Noen av hurtigruteskipene skulle også selges, noe de ikke har klart det til nå.

Flere av de store trafikkselskapene i Norge, som Torghatten trafikkselskap, Veolia, Fjord 1 og Saltens Bil, har tidligere uttrykt interesse for å kjøpe hele,eller deler av kollektivvirksomheten.

Kommunikasjonsdirektør Ragnar Norum i Hurtigruten, sier de ikke vil selge om de ikke får den prisen de ønsker.

- Vi er fortsatt i den situasjonen der vi ikke MÅ selge. Derfor selger vi heller ikke for lav pris, sier Norum til NRK.

Så langt har lite skjedd fordi potensielle kjøpere mener Hurtigruten forlanger en for høy pris, men Norum skylder på markedet.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark