– Vi har hatt en kraftig økning hvis vi sammenlikner med de to siste årene. Det er på grunn av et arbeid mot eksisterende og nye marked, sier Tove Sleipnes, markedssjef for hvitfisk i Norges sjømatråd til NRK.
Skreien er norges eldste eksportvare, og aldri har vi eksportert mer skrei enn vi gjorde denne sesongen.
Markedssjefen i Norges Sjømatråd er spesielt fornøyd med at skreien er så ettertraktet i en tid der mange land i Europa er rammet av finanskrise.
– Torsken står sterkt hos den europeiske konsumenten. I Norge bærer den med seg mange tradisoner, samtidig som du finner den på moderne restauranter i de største byene, sier Sleipnes.
Økt med 62 prosent
I mars var NRK med sjarkfisker Kyrre Brun på havet.
– I år snakker vi ekstremfiske. Havet koker. Jeg har aldri opplevd noe lignende, sa Brun den gang.
Bli med Kyrre Brun på skreifiske:
Det viste seg at den hardføre fiskeren hadde rett.
Totalt 43.000 tonn, en økning på 45 prosent fra i fjor, til en verdi av 794 millioner kroner. Det er en økning på 62 prosent sammenlignet med fjorårssesongen, viser tall som blir lagt frem av Norges sjømatråd tirsdag.
- Les også:
Nye markeder
Noe av årsaken til den gode eksporten er at skreien ble lansert på matmagasinet Harrods i London, tatt inn på supermarkedkjeden Carrefour i Polen og introdusert for toppkokker i New York.
– Det er med på å sette torsken på menyen internasjonalt og vi regner med at vi skal se resultatene av dette etter få år, på samme måte som vi har gjort i Frankrike, sier Markedssjefen i Norges Sjømatråd Tove Sleipnes.
- Les også: Skrei med eggesmør
- Les også: Skrei med gravlaks og løksaus
- Les også: Skinnstekt skreirygg med selleri- og potetstappe og baconsmør
Men det er Frankrike som er det viktigste markedet for norsk skrei. Franskmennene importerte alene 8.000 tonn av sesongtorsken fra Norge, noe som er en vekst på 70 prosent fra året før.
- Les også: