– Vi trodde jo at den jobben var i gang. Så det har nok vært noen misforståelser og litt kommunikasjonssvikt, sier Øyvind Strømseth, avdelingsleder Troms og Finnmark fylkeskommune.
I flere år har brannvesenet fryktet for brannsikkerheten i tromsøtunnelene. Siden 2016 har brannsikkerheten i tunnelsystemet på innsiden av Tromsøya blitt beskrevet som mangelfull.
Statens vegvesen har visst om dette siden desember 2018. På tross av et vedtak om umiddelbar bruksnekt for lastebiler – har trafikken strømmet gjennom som vanlig.
Store deler av trafikken gjennom Nord-Norges største by går gjennom tunneler. Hele 43.000 store og små kjøretøy hver dag. Nesten 3500 av dem er lange kjøretøy, som blant annet frakter flybensin, eksplosiver og gass.
Det er blitt beskrevet som en mulig katastrofe dersom et vogntog skulle ta fyr i tunnelen. En slik brann vil kunne sette mellom 200–300 mennesker i livsfare, ifølge en risikoanalyse NRK har fått innsyn i.
– Problemet er hvis vi ikke kommer til og det eskalerer. Da kan konsekvensene bli tap av menneskeliv, sa branningeniør i Tromsø brann og redning, Arild Warholm, i fjor høst.
Etter mye uenighet ble det i fjor bestemt at tunnelene skulle stenges for vogntog i rushtiden.
Skiltene som skal informere vogntogsjåfører om dette og dermed få stoppet trafikken skulle vært på plass før jul. Nå viser det seg at skiltene fortsatt ligger på et lager i Tromsø.
Ingen vil ta på seg ansvaret
Kristina Hansen, fylkesråd for samferdsel i Troms og Finnmark (Ap) er ikke fornøyd.
– Vi så gjerne at dette var på plass nå, samtidig er det Statens vegvesen som skal få dette på plass. De må nesten selv svare for hvorfor det ikke har skjedd, sier hun.
Men i likhet med fylkeskommunen, vil heller ikke vegvesenet ta på seg ansvaret for at skiltene fortsatt ikke er på plass.
– Bytunnelene i Tromsø er fylkesveier og fra nyttår er det fylkeskommunen selv som har ansvaret for oppfølging av det veinettet. Skiltvedtakene er det Statens vegvesen som gjør, og de er foretatt.
– Så er det en del praktiske avklaringer som må gjøres med kommunen før skiltene settes opp, blant annet detaljert plassering. Det er det fylkeskommunen som håndterer, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Tore Lysberg.
– Skal være på plass i februar
Overføringen av fylkesveiene fra vegvesenet og til fylkeskommunene pekes på som en mulig årsak til at arbeidet er blitt forsinket.
– Vi hadde en veldig stor omstilling ved årsskiftet med mange ansatte som gikk over til fylkeskommunen, og samtidig en omorganisering i vegvesenet, sier Øyvind Strømseth i fylkeskommunen.
– Vi er i rute, men vi må bare få fortgang i den jobben som skal gjøres.
Etter at NRK begynte å undersøke saken, har det denne uken blitt gjennomført befaring ved tunnelene.
Ifølge fylkeskommunen vil arbeidet med å få på plass skiltene starte fredag denne uken, og det er ventet at alle skiltene skal være på plass senest 14. februar.