Hopp til innhold

Skeptisk til sikkerhetskrav

Myndighetene stiller ikke krav om satelittbasert navigasjon når anbudet på flyrutene i Finnmark nå lyses ut. Det liker verken Widerøe eller fylkesråd for næring, Grethe Ernø Johansen.

Innflyging

Innflyging Hammerfest lufthavn

Foto: Jan Harald Tomassen

SCAT-1 er et satelittbasert innflygingssystem og er spesielt egnet for kortbanenettet der det av topografiske og andre årsaker ikke er installert instrumentlandingssystemer og glidebaneanlegg av den type som brukes på større lufthavner.

Men i utlysningsteksten for ruter på kortbanenettet i Finnmark er det ikke stilt krav om at selskaper som vil fly har dette systemet.

Misfornøyd

– Dette er vi ikke helt fornøyd med, sier operativ sjef i Widerøe, Tore Hansen. Han skjønner ikke at man ikke vil stille krav om å bruke det mest presises systemet som finnes.

– Luftfart handler om presisjon, og presisjonsflyging gir den beste sikkerheten, forklarer han.

Widerøe har forøvrig testa ut SCAT-1 i Finnmark i sommer med gode resultater, og i en rapport fra Veritas kommer det fram at risikoen for flyhavari halveres.

Grethe Ernø Johansen

Fylkesråd for næring, Grethe Ernø Johansen er skeptisk til at ikke det stilles krav om nyeste teknologi på kortbanenettet i Finnmark.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

Kritisk

Fylkesråd for næring i Finnmark, Grethe Ernø Johansen er også kritisk. Hun har skrevet brev til departementet der hun ba om at dette satelittnavigasjonssystemet måtte bli en del av anbudskriteriene. Svaret hun fikk var ikke helt det hun ventet.

– Jeg skjønner jo at departementet ikke vil stille krav som kan være konkurransevridende, meg skulle ønske at kravene til flysikkerhet var enda sterkere for Finnmark enn de er i dag, sier hun.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark