Hopp til innhold

Skal redde historisk lokomotiv som forfaller på Svalbard

Et viktig symbol for gruvetida og verdens nordligste jernbane er i ferd med å smuldre bort. Nå skal lokomotivet i Ny-Ålesund reddes ved å fraktes til fastlandet.

Lokomotiv Ny-Ålesund

Lokomotivet var et av de første damplokomotivene som kom til Ny-Ålesund i 1917.

Foto: Torill Ustad Stav / NRK

Kings Bay har fått tillatelse fra Riksantikvaren til å frakte det fredede lokomotivet i Ny-Ålesund til fastlandet for restaurering, skriver Svalbardposten som omtalte saken først.

– Lokomotivet sendes til verkstedet ved Aurskog-Hølandsbanen til restaurering og skal returneres til Ny-Ålesund i løpet av 2016, skriver Riksantikvaren i sitt svar.

Riksantikvaren var på befaring i august og noterte da at lokomotivet er i meget dårlig stand.

– Toget verdsettes som et viktig industrielt kulturminne i Ny-Ålesund og vi er glade for at skal restaureres før det blir for sent å redde det.

– Metallet smuldrer når man tar i det

Det statlige selskapet Kings Bay som driver samfunnet i Ny-Ålesund, sendte søknad til Riksantikvaren med forespørsel om å restaurere lokomotivet og fem vogner.

– Toget er svært utsatt for vær og vind, og da særlig saltvannssprøyt fra sjøen. Dette har ført til at det nå er i svært dårlig stand. Enkelte steder er det så ille at metallet smuldrer når man tar i det, heter det i søknaden.

Kings Bay ønsker å ta vare på lokomotivet som et symbol for gruvetida og verdens nordligste jernbane. De mener det er et svært viktig kulturminne for Svalbard og Ny-Ålesund.

I søknaden legger de vekt på at lokomotivet er et yndet fotoobjekt for turister, andre besøkende og de fastboende hvert år.

Mens lokomotivet sendes til fastlandet, skal de fem vognene restaureres i Ny-Ålesund.

Lokomotiv Ny-Ålesund

Ifølge Brennstad skjuler den grå platen på kulltanken rustskaden som ble dokumentert i 1982. Nederst på førerhuset kan man tydelig se rustskader.

Foto: Jan Petter Brennsund / Svalbard Miljøvernfond

Vil ta rundt 300 timer

Lokomotivet er automatisk fredet etter Svalbardmiljøloven, og også Sysselmannen på Svalbard anbefalte tiltaket med restaurering.

Lokomotivet som kom til Ny-Ålesund i 1917, ble oppusset i 1982, men siden har ingenting blitt gjort.

I 2012 ble en tilstandsrapport utarbeidet av Jan Petter Brennsund, som er metallkonservator for Norsk Folkemuseum. Der konkluderer han med at tilstanden har forverret seg betraktelig siden oppussingen på 1980-tallet.

– For å få toget tilbake til utseendet da gruven ble nedlagt krever et omfattende arbeid. Blant annet må førerhytte, kulltanker og kjeleplater demonteres og sandblåses, skriver Brennsund i rapporten.

Han estimerer at arbeidet vil ta rundt 300 timer og koste opp mot 500.000 kroner.

Bør vurdere annen plassering

Siden togsettet er svært utsatt for vær og vind der det står i dag, skrives det i tilstandsrapporten at det bør vurderes om toget kan flyttes lenger bort fra fjorden når det tilbakeføres til Ny-Ålesund.

– Eventuelt kan gjenoppbygging av lokomotivstall som vernebygg for toget vurderes. Dette vil gjøre fremtidige vedlikehold av toget mindre omfattende.

Brennstad mener at restaurering av lokomotivet gjør at det kan stå utendørs i rundt 50 nye år.