Nå skal den siste sovjetske atomubåten endelig skrotes

Russerne har signert kontrakt med Italia for å dekke kostnadene for å skrote den siste av nordflåtens atomubåter som ikke lengre er i bruk.

Det statlige russiske atomselskapet, Rosatom, har lenge vært på utkikk etter noen som kunne finansiere skrotingen av den siste av de 120 pensjonerte atomubåtene på Kola.

Og nå har Italia sagt seg villig til å betale 7 millioner euro for å skjære opp reaktorseksjonen på ubåten. Det melder nettstedet Barentsobserver.com.

Dermed er det ikke lenge til alle de 120 atomubåtene fra sovjettiden er kuttet opp.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Finansiert av G8 og Norge

Russisk atomubåt av November-klassen

Flere ubåter i den såkalte 'November-klassen' (Prosjekt 627), ligger nå forseglet i Saidabukta.

Foto: AP

Avtalen er en del av en finansiering som G8-landene satte i gang i 2002.

USA vil også betale 1 million euro for å dekke kostnadene av transporten av brukt atomdrivstoff fra ubåtens reaktorer.

Norge har tidligere vært med på å finansiere sikringen av de gamle ubåtene, og bidratt til å få lagret fem konkrete reaktorer.

Fra den norske siden har det vært en frykt for at ubåtene skulle synke ved havn og lekke radioaktivt innhold i Arktis.

(Artikkelen fortsetter under kartet)

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Lagres på land i 70 år

Når russerne skal sikre de gamle atomubåtene, så tømmes reaktorseksjonen for brensel. Ettersom de fortsatt er radioaktive, så skjæres seksjonen ut av ubåten – som skrelles for metall.

Reaktorseksjonen blir sveiset igjen og forsegles i en metallbeholder, som så heises på land.

Selv alle ubåtene er kuttet opp, har ikke alle blitt forseglet i Saidabukta ennå. Det gjenstår cirka 66 reaktorseksjoner å forsegle.

Der lagres den i Saidabukta utenfor Murmansk, og blir forseglet i cirka 70 år – til de ikke lengre er radioaktive.

Anlegget i Saidabukta er finansiert av Tyskland, og koster over ni milliarder kroner, og holder 47 reaktorer.