Hopp til innhold

Advarer mot skuterkulturen i nord

Årets påske er den siste før kommuner over hele landet gjør som Finnmark og Nord-Troms og tillater kjøring med snøskuter.

Snøskuter

Landets snøscooter-entusiaster er nok litt ekstra glad i regjeringen om dagen. Dette kan bli den siste scooterfri påsken mange steder, for fra neste år, får 87 kommuner lov til å lage scooterløyper der det passer dem.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

Tor Ole Larsen

Tor Ole Larsen bruker skuteren til å komme seg ut i naturen.

Foto: Privat

– Vi kommer oss opp til fjells og ut i naturen uten å bruke alle kreftene. Det er en lettere måte å komme seg ut på, sier Tor Ole Larsen fra Alta.

Han drar hånda kjærlig over den oransje og svarte snøskuteren. Skuteren står allerede klar tilhengeren. Nå gjenstår bare resten av pakkingen før påsketuren med familien.

– Det er en frihetsfølelse. Jeg glemmer alt når jeg kjører alene, da setter du alt fra deg og er fri, sier han.

Hadde det ikke vært for snøskuteren hadde han flyttet fra Alta.

– Ja, da hadde jeg flyttet til et sted det var lov å kjøre skuter, Sverige kanskje, sier han.

Egne løyper

I Finnmark og Nord-Troms har det i mange år vært lov å kjøre snøskuter på egne løyper. Nå følger resten av Norge på, etter at regjeringen nettopp gikk inn for en forsøksordning med skuterkjøring i 87 kommuner over hele landet.

Det er på tide, synes Tor Ole. Helst skulle han sett at Norge gjorde som Sverige; mer frikjøring.

– Det er helt topp, at alle får lov til å gjøre det. For meg er det som at man ikke skulle få kjøre båt, sier han.

Skuter

I Finnmark og Nord-Troms har det i mange år vært lov å kjøre snøskuter på egne løyper. Nå følger resten av Norge på, etter at regjeringen nettopp gikk inn for en forsøksordning med skuterkjøring i 87 kommuner over hele landet.

Foto: Robin Mortensen

– Det er et leketøy

Miriam

Miriam Akkouche er nyvalgt leder i Grønn Ungdom i Finnmark.

Foto: Robin Mortensen
Lars Haltbrekken

Lars Haltbrekken.

Foto: Kjell Herskedal / SCANPIX

Men hos naturvernerne tas ikke regjeringens påskehilsen imot med glede. Miriam Akkouche er nyvalgt leder i Grønn Ungdom i Finnmark.

– Det er ikke et nødvendig framkomstmiddel, det er blitt mer et leketøy.

Hun vil ikke ha mer frikjøring, som i Sverige. Hun vil ha mindre skuter, og mer ski.

– Jeg mener det forstyrrer naturfølelsen. Når du vil være ute å kose deg i naturen, vil du ikke lukte eksoslukt og se at naturen rundt deg er kjørt ned, sier hun.

Hun får støtte fra Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet, som er opptatt av å begrense den ulovlige kjøringen.

– Med trafikkøkningen vil problemet med ulovlig kjøring også mangedobles. All lovlig kjøring følges av ulovlig kjøring. Der fornøyelseskjøring tillates, er det alltid en andel av trafikantene som ikke er fornøyd med opptrukne linjer. For dem er bajaskjøring mer givende, og de gir blaffen i om det går ut over områder som skulle skjermes av hensyn til naturmangfold og helsebringende friluftsliv, sier han.

I Sverige er det satt av områder for frikjøring. Der har Tor Ole Larsen vært mange ganger.

Han mener frislipp vil gi økt trygghet.

– Folk tenker kanskje mer sikkerhet der. Her må de som kjører ulovlig ha politiet i bakhodet, og tenker ikke på sikkerhet, sier han.

Snøscooter
Foto: Gorm Kallestad / SCANPIX