Sier opp kontrakt etter krisemøte

Fylkesrådet i Troms vil heve kontrakten med Boreal transport nord om de omstridte hurtigbåtene.

Video Sier opp hurtigbåtkontrakt

Se video: Fylkesrådslederen innkalte til hastemøte mandag. Der ble det besluttet å si opp kontrakten med Boreal.

Fylkesrådet i Troms har i krisemøte mandag ettermiddag bestemt å forberede sak for å heve kontrakten med Boreal Transport Nord.

Allerede i august ga et enstemmig fylkesting klarsignal til fylkesrådet om å si opp kontrakten med Boreal når det var grunnlag for det.

Den avgjørelsen ble tatt mandag, og politikerne og administrasjonen ga uttrykk for at de var lettet over endelig å ha tatt en beslutning.

– Vi mener vi har et vedvarende mislighold av kontrakten, med den store irregulariteten som har vært i driften av disse båtene de siste ukene, sier fylkesrådsleder Pia Svensgaard til NRK.

Ute av drift

MS Sollifjell

MS Sollifjell havarerte på jomfruturen nordover. Siden da har problemene stått i kø.

Foto: Øystein Ramstad

De siste dagene har det vært store endringer i rutetabellene etter at alle tre båtene ble tatt ut av drift på grunn av skader på skroget.

MS «Sollifjell» lå allerede til kai for reparasjon. Den ble satt tilbake i trafikk, men ble søndag ettermiddag igjen tatt ut av rute. Denne gangen på grunn av problemer med motoren.

Dette er de siste av en lang rekke problemer med båtene, som blant annet ble valgt fordi de er mer miljøvennlige enn de gamle – Hurtigrutens «Fjordkongen» og «Fjorddronninga».

– Båtene er klare til å bli satt inn, sier visekonsernsjef Torkil Torkildsen i Hurtigruten til NRK.

Fornøyde passasjerer

Siv Anne Stordal og Svein Stordal må belage seg på buss siste del av turen, men er fornøyde med oppsigelsen.

Foto: Rune N. Andreassen
Fornøyde passasjerer

På hurtigbåtkaia i Tromsø er de reisende godt fornøyde med at den omstridte hurtigbåtkontrakten nå sies opp.

– Fornuftig av fylkeskommunen, endelig har de skjønt alvoret, sier Svein Stordal fra Harstad, og får støtte av Siv Anne Stordal:

– Dette er supert, men det skulle vært gjort lenge før. Nå må vi få de gamle båtene tilbake.

Havari

I helga offentliggjorde NRK et høringsutkast fra Havarikommisjonen om havariet til MS Sollifjell i 2010.

I høringsutkastet skriver Havarikommisjonen at hurtigbåten kan være farlig for passasjerer.

Etter forliset er konstruksjonen endret, og båtene som har gått i rute mellom Harstad og Tromsø, er godkjent.

LES HØRINGSUTKASTET HER

Høringsutkastet har likevel skapt sterke reaksjoner fra reisende og politikere, og både passasjerer og lokalpolitikere har den siste tida krevd at kontrakten må sies opp.

Ikke sendt

«MS Sollifjell»

MS Sollifjell til kai.

Foto: NRK

Selv om avgjørelsen er tatt, er det ikke ennå sendt noen henvendelse til Boreal i Hammerfest.

– Jeg kan ikke svare på hvor lang tid det tar, men det trenger ikke ta så lang tid, sier Svensgaard.

Det må uansett settes inn nye båter på ruta mellom Tromsø og Harstad. Hvilke båter det blir, er ikke klart. Svensgaard sier de jobber med en plan B parallelt med oppsigelsen.

Stig Solheim

Stig Solheim fulgte med under fylkestinget i fjor sommer.

Foto: NRK
Trenger tid

Administrerende direktør Stig Solheim i Boreal sier til NRK at han ikke vil kommentere saken før han har sett grunnlaget for oppsigelsen av kontrakten.

Han sier de trenger tid til å avgjøre hvordan de skal reagere, og vil ikke svare på om de kommer til å gå til erstatningssøksmål mot Troms fylkeskommune.

Men mye tyder nå på at saken kommer til å ende som et rettslig oppgjør mellom Boreal transport nord og Troms fylkeskommune.