Setter inn større fly

Barents AirLink dobler setekapasiteten mellom Tromsø, Kiruna og Luleå.

Barents AirLink
Foto: Magne Egil Heitmann

To år etter at prøveprosjektet med en flyrute mellom Tromsø, Kiruna og Luleå og Kirkenes kom i gang, vil nå flyselskapet Barents AirLink øke setekapasiteten.

Det betyr at selskapet vil bytte ut sitt Beech 200 fly som bare tar ti passasjerer med et større fly med plass til 19 og full ståhøyde i kabinen.

Tror på prosjektet

Administrerende direktør i det Luleå-baserte selskapet Barents AirLink, Henry Hansen, tror kapasitetsøkningen er helt nødvendig.

- Ofte må vi si nei til passasjerer på grunn av plassmangel. Når vi forhåpentligvis har vårt nye fly, en Jetstream 32 i lufta fra januar 2007, kan vi ta med oss større grupper, sier Hansen.

Lav kabinfaktor

Selv om trafikken på tvers av Nordkalotten har økt, er ikke belegget, den såkalte kabinfaktoren høy nok. Ruta mellom Tromsø, Kiruna og Luleå har i dag cirka 46 prosent belegg. Skal flyvningene bli kommersielt lønnsomme må kabinfaktoren opp i 60.

Fra årsskiftet forsvinner 18-20 millioner kroner i EU-støtte. Det betyr at selskapet selv må tjene penger for å fortsette drifta. Administrerende direktør Henry Hansen tror det skal gå bra.

- Hvis vi ikke klarer det og må legge ned ruta, tror jeg det vil gå mange år før noen prøver seg igjen, sier han.

Barentsregionen avhengig

For næringsutvikling i Barentsregionen er gode flyruter alfa og omega. Det er leder i Barentssekretariatet, Rune Rafaelsen overbevist om.

- Vi ser allerede at økt reisevirksomhet i Barentsregionen er avhengig av gode flyforbindelser. Både næringslivsfolk, politikere og andre må ha et godt flytilbud hvis vi skal klare å utvikle næringslivet i regionen slik vi ønsker, tror Rafaelsen.