– Logoen vår er vi veldig fornøyd med. Den er jo faktisk mer kjent enn selve bandet, forteller vokalist Henrik Sandnes til NRK.
Logoen har, som de selv har laget, illustrerer en hodeskalle med sydvest som er innrammet i ei livbøye.
– Når vi startet opp med å selge T-skjorter og gensere opplevde vi en stor interesse fra adresser på Senja, og vi vet at ikke alle av dem som kjøpte er tilhengere av musikken vår, ler vokalisten.
Selv har Henrik tatoert logoen på armen sin.
På bandets facebookside kan man se at enkelte har lekt seg litt med bandlogoen. Men på en privat gruppe, kalt «Senjahopen Fan Club», som ifølge Sandnes er drevet av kun fans, kan man se at logoen er godt spredt utover Europa.
Klistret på motorsykkel i fart
– Det er jo veldig morsomt. Jeg fikk et bilde av en som klistret et klistremerke på en motorsykkel i fart. Jeg kan vel ikke si at vi støtter dette. For det er jo ikke sikkert sjåføren ville logoen vår der, da må han jo skrape den av. Det er jo forsøpling.
– Hvor går grensa?
– Folk får sette grensa selv. Men det bilde som er tatt over Paris er jo morsomt, ler Sandnes.
Klistret i Frankfurt og Paris
Geir Ove Lilleeng er en av de som er aktiv på fansiden. Han har blant annet vært innom Frankfurt og Paris for å klistre opp logoen.
– Jeg er utrolig fascinert av bandet, og de har jo en kjempemorsom logo. Så det er viktig å spre budskapet ut i verden, forteller Lilleeng til NRK.
De første klistremerkene fikk han i forbindelse med kjøp av T-skjorten til bandet. Etter hvert fikk han tak i noen på konserter, og nå klistrer han logoen nesten hver plass han besøker.
– Skal på en rundtur i Italia i slutten av august, så spørs om jeg må prøve å få tak i flere klistremerker, forteller Lilleeng.
– Trykk "like" for å få klistremerker
– Det er jo veldig morsomt at folk har tatt sport av dette, forteller Sandnes, som legger til at om folk vil ha klistremerker må de bare «like»
deres og be om å få tilsendt.- Les også:
NRK har også vært i kontakt med andre enkeltpersoner som forteller at de klistret over 200 klistremerker på en Paris-tur de hadde i fjor.
– Ja, vi har en som elsker å spre logoen vår. Jeg satte igjen en pakke med 200 klistremerker på Gardermoen til han, ler Sandnes.
Spilte for over 20 000 tilskuere
Senjahopen er for tiden aktuell med sitt andre studioalbum «Tåra, pess og blod», og i forrige uke spilte bandet for over 20 000 på Viking stadion i Stavanger da de varmet opp for Mods.
– Det er nok det største publikumet vi noen gang kommer til å spille for, avsluttet Sandnes.
Og søndag var det premiere på bandets nyeste musikkvideo «Hjelpe våren», som er tatt opp på konserten fra Viking stadion.