Norsk fisk blir utkonkurrert på pris i utlandet. Det gjør at Norway Seafoods nå vil satse på kvalitetsprodukter.
Tirsdag lanserte selskapet en ny produktgruppe som retter seg inn mot spesialforretninger og restauranter.
– Et sånt kappløp på bunnen vil vi aldri vinne i Norge. Vi må vinne et kappløp mot toppen. Da må vi henvende oss til et høyt betalende marked med kvalitetsprodukter. Vi satser derfor på kvalitet i alle ledd, sier konsernsjef i Norway Seafoods, Thomas Farstad.
- Les også:
- Les også:
Næringa har slitt
Store deler av norsk hvitfisknæring har slitt de siste årene. Finanskrisen har gitt lave priser for fisken i utlandet.
I en stadig økende internasjonal konkurranse er det nå fersk, nybløgga fisk i god kvalitet rett fra fiskefeltet, de helst vil ha inn til sine anlegg.
Kvaliteten starter hos fiskeren
Arbeidet med kvaliteten starter ute på havet hos fiskeren, mener Arne Pedersen. Dersom man skal satse på kvalitet så må man betale for det, gjennom hele verdikjeden.
– Det er jo veldig bra at de tenker i den retningen. Men vi venter på at det faktisk kommer noen økte kroner på bryggeseddelen til oss. Det er klart at hvis det her blir et system som virkelig gir høyere pris på bedre kvalitet, så synes vi det er veldig bra. Jeg tror fiskerne kommer til å ønske det her velkommen, sier han.
- Les også:
Bedre prismekanismer
Mens de store trålerne har vært lenge ute på havet, kan de små kystfiskefartøyene komme inn med fisk som ble dratt opp av havet for få timer siden. Det er noe fiskeindustrien på land ikke har verdsatt i stor nok grad.
– I dag er det ofte sånn at det ikke spiller noen rolle om vi kommer på land med god kvalitet, for det viser seg at man bare får minstepris likevel. Det ligger ingen prismekanismer som stimulerer til kvalitets arbeid om bord, sier leder i Norges Kystfiskarlag, Arne Pedersen.
– Hva kan fiskerne gjøre for at fisken skal bli bedre?
– Det går på bløggeprosessen. Man lar de blø ut i rennende vann, at man ikke stapper containerne for fulle med fisk, at man bruker vann og is. I det hele tatt at man bruker flere ting som fiskerne vet om, svarer Pedersen.
- Les også:
Skal komme alle til gode
En av tankene bak Norway Seafoods nye produkter er sporbarhet til den enkelte fisker. Det mener selskapet vil stimulere til at de utvalgte fiskerne vil fokusere på riktig behandling og god kvalitet på fisken. Men konsernsjef Thomas Farstad er også klar på at de vil betale for det.
– Vi premierer fiskere so kan levere den riktige kvaliteten. det skal bety høyere pris for god kvalitet og lavere pris for dårligere kvalitet. Utgangspunktet er at vi skal skape større verdier på fisken. Det skal komme fiskerne, kundene og selvsagt oss som driver industrien til glede, sier Farstad.
- Les også:
- Les også: