– Da jeg hørte om flystyrten i mars, tenkte jeg umiddelbart på Svanfjell

Flyulykka i Kebnekaise 15. mars i år, har mange likhetstrekk med ulykka på Første Svanfjell i 1966. Samme flytype, samme måned, og like tragisk utfall.

ulykke svanfjell

Ordfører Odd-Arne Andreassen husker godt når Hercules-flyet styrtet på Svanfjell i 1966.

Foto: Linda Pedersen / NRK

Fem norske offiserer omkom da Hercules-maskinen «Siv» fløy inn i toppen av det svenske fjellet, på vei til Kiruna i Nord-Sverige i tøffe værforhold. Flyet deltok i vinterøvelsen Cold Response, og ble meldt savnet da det forsvant fra radaren.

I halv-totida natt til søndag 20. mars 1966 skal folk på Svanelvmoen på Senja ha våkna av et drønn. Ute var det tett snødrev. Neste morgen fikk de høre at et militært fly var savna.

Forsvant fra radaren

Det amerikanske Hercules-flyet av typen C-130 – bare fem år gammelt – skulle hente tropper som hadde deltatt på Nato-øvelsen Winter Express.

Flyet hadde tatt av fra Frankrike kvelden før, mellomlanda på Gardermoen, og noen få minutter før det skulle lande på Bardufoss flystasjon, hadde det forsvunnet fra radaren.

Redningsaksjonen ble ledet av løytnant William Engseth. På grunn av sterk vind, kunne ikke helikopter brukes i letingen, så flere patruljer gjennomsøkte områder på Senja med ski. Etter 14 timers søk, var letingen resultatløs.

Tenkte med én gang tilbake da «Siv» styrtet

Da skodda letta dagen etter, ble flyhalen til Hercules-flyet lokalisert på toppen av Første Svanfjell. Cockpiten av flyet ble funnet på et vann nedenfor et stup. Sju amerikanske offiserer måtte graves opp av snømassene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Hercules

Dette er Hercules-flyet «Nanna» som fløy sammen med «Siv» da det styrtet. Flyet er en litt nyere utgave av flyet som styrtet på Svanfjell i 1966.

Foto: Forsvaret

Ordfører Odd-Arne Andreassen i Tranøy var bare tenåring i 1966, men husker godt helikoptrene som fløy lavt og lette etter flyet. Da han hørte om ulykka i Kebnekaise i mars i år, tenkte han med én gang på Svanfjell-ulykka.

– De to hendelsene har mange likhetstrekk. Hadde flyet fløyet ti meter høyere i 1966, kunne ulykka vært unngått. Men en misforståelse mellom flytårnet og mannskapet om bord, ble katastrofal, sier han.

Lover å renske fjellet

For tida foregår det opprydding i fjellet Kebnekaise, og den svenske ministeren Stefan Attefall har lovet at fjellet skal være rensket for spor etter havariet før snøen kommer.

På Første Svanfjell på Senja er vrakrestene blitt en severdighet. De største flydelene ble fjerna noen år etter ulykka, etter påtrykk fra blant anna reindriftsnæringa. Men fortsatt ligger svært mye vrakgods igjen på fjellet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

vrakrester

Vrakrestene ligger fortsatt spredd over Svanfjell etter styrten i 1966.

Foto: Linda Pedersen / NRK

Fortsatt mye vrakrester

I forbindelse med Kulturminneåret 2009 ble det laga ei informasjonstavle med bilde av flyet, slik det så ut da det var nytt. Navnet på omkomne står også på tavla. Nå har nettopp dette blitt en viktig turistattraksjon på Senja.

For turen opp til Første Svanfjell er en av toppturene i boka ”Til topps i Tranøy”, og mange syns det er interessant å studere restene av Hercules-flyet.

– På en normal sommer er hele fjellet fritt for snø, og da finner man vrakrester i et stort område. I år ligger det fortsatt litt snø på østsida av fjellet, sier ordfører Andreassen.