NRK Meny
Normal

Ryaforbindelsen kan bli dobbelt så dyr: – Høres ut som en dårlig spøk

Da årets statsbudsjett ble vedtatt, var fergeavløsningsmidlene til Ryaforbindelsen på 100 millioner kroner fjernet. Det betyr at det kan bli en fordobling av bompengene.

Tor Svendsen

Tor Svendsen bruker allerede omtrent 40.000 kroner i bompenger på Ryaforbindelsen.

Foto: Privat

Tor Svendsen er en av nærmere 100 personer som pendler gjennom tunnelen til jobb i Tromsø. Han synes det høres ut som en dårlig spøk at bompengeavgiften kan bli fordoblet.

– Slik som det er i dag, bruker vi omtrent 40.000 kroner i året på bompenger. Det synes jeg holder i massevis, sier han.

Han forteller at det i tillegg til pendlerne er mange som bruker veistrekningen.

– Mange har hytter i området i tillegg til at det er en økende tungtrafikk. Og det er ikke tvil om at tunnelen har gjort det lettere å leve her ute. Vi slipper stressfaktoren med å passe på fergeavgangene. Spesielt for dem som jobber turnus har det gjort hverdagen lettere, sier Svendsen.

Nå setter han sin lit til at politikerne får ryddet opp.

– Politikerne må komme på banen, og Frp har også sagt at de skal fjerne bompengene. Nå har de muligheten, sier Tor Svendsen til NRK.

– Svært uheldig

– Vi oppdaget dette etter at statsbudsjettet ble vedtatt, og sendte en henvendelse til departementet om at noe ikke stemte, sier fylkesråd for samferdsel i Troms, Ivar B. Prestbakmo.

Ivar B. Prestbakmo

Ivar B. Prestbakmo forventer at regjeringa rydder opp i dette.

Foto: Laila Lanes / NRK

Han forteller at svaret de fikk i et brev 16. desember var alt annet enn hyggelig.

– Der står det svart på hvitt at vi ikke får disse midlene i 2015, før Stortinget eventuelt har behandlet en sak om hvordan ordningen med fergeaviklingsmidler for fylkesveier skal behandles i fremtiden. Det er uakseptabelt, sier Prestbakmo.

Rudi Olsen som er daglig leder ved Malangen Brygger AS synes heller ikke dette var gode nyheter.

– For min egen del kan jeg si at det vil være svært uheldig for dette reiselivsanlegget, sier Olsen.

Krever møte med samferdselsministeren

Da tunnelen ble bygd, var forutsetningen at den skulle finansieres av fergeavløsningsmidler og bompenger. Når disse midlene er borte, er det bare bompenger igjen. Regninga faller på bilistene, sier Ivar. B. Prestbakmo, som krever et møte med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

– Man kan da ikke fjerne en ordning som Stortinget har vedtatt etter at forbindelsen er bygd. Hvis dem ikke tar til vett, betyr det at de 100 millionene som skulle vært brukt til Ryaforbindelsen er borte. I verste fall vil prisen for å kjøre gjennom bli fordoblet. Det er jo litt snodig ettersom samferdselsministeren ikke akkurat er noen tilhenger av bompenger, sier Prestbakmo.

Han forteller videre at han bestrider at man kan gjøre noe slikt og forventer at regjeringa rydder opp.

NRK har forsøkt å få kommentar fra samferdselsdepartementet uten hell.

Ryaforbindelsen

Ryaforbindelsen er en undersjøisk tunnel som knytter sammen Kvaløya i Tromsø kommune med Malangshalvøya.

Foto: Marita Andersen / NRK