NRK Meny
Normal

Russisk turoperatør: – Vi trodde det var trygt

Det er uklarheter mellom den russiske turoperatøren og Sysselmannen på Svalbard rundt hvem det er sitt ansvar å vurdere de ulike skuterløypene på øygruppen.

Kystvaktskipet Svalbard ved råka skuterne kjørte i på Svalbard

Området sett fra lufta en tid etter ulykken.

Foto: Thor-Arild Hansen / Sysselmannen

Katerina Zwonckova, markedsføringsanvarlig ved Arctic Travel Company Grumant

Markedsføringsansvarlig Katerina Zwonckova i Arctic Travel Company Grumant.

Foto: Marit Eilertsen / NRK

– Da våre dyktige og erfarne guider vurderte at isen på Tempelfjorden var god nok, begynte de å bruke ruten over Tempelfjorden.

Det sier markedsføringsansvarlig Katerina Zwonckova i det russiske reiselivsselskapet Arctic Travel Company Grumant. Hun bekrefter at det var et av deres turfølger som gikk gjennom isen på Tempelfjorden torsdag kveld.

Hun forteller at det kun er et begrenset antall ruter som kan benyttes mellom Pyramiden og Longyearbyen.

– Det er ikke vi selv som kan vurdere om vi skal bruke den ene ruten eller den andre. Det er Sysselmannens kontor som vurderer om rutene er gode nok.

(Artikkelen fortsetter under)

Skuterfølge gikk gjennom isen

Slik så området ut fra lufta etter at Kystvakten hadde brutt opp isen.

– Operatørenes ansvar

Men Sysselmann Kjerstin Askholt avviser at de gir råd om rutevalg.

– Vi legger oss ikke bort i valget av den enkelte løype. Det kan vi ikke gjøre, turismen er såpass stor her oppe at det ikke er slik det drives. Vi kan gi godkjenning til turopplegg, men valg av løyper og hva som er forsvarlig må hele tiden vurderes, sier Askholt.

Hun sier at dette er en oppgave som operatørene selv må gjøre.

Sysselmann Kjerstin Askholt

Sysselmann Kjerstin Askholt.

Foto: Rune N. Andreassen / NRK

Har brukt ruten hele april

Katerina Zwonckova forteller at de sender planlagte ruter og turbeskrivelser til Sysselmannen før de begynner å selge billetter til sine ekspedisjoner.

– Ut fra ditt ståsted, hvem har ansvaret for å vite hvor man til enhver tid skal befinne seg på isen?

– Det var ingen beskjed om at isen ikke var god nok. Vi har brukt ruten hele april uten signaler om at den ikke var trygg.

Fra Sysselmannens nettside henter de informasjon om hvilke ruter og områder som er trygge å ferdes i. I tillegg har flere reiselivsaktører på Svalbard en felles gruppe på Facebook hvor de deler erfaringer.

Dagen etter ulykken presiserer den russiske turoperatøren overfor NRK at de har hovedansvaret for å vurdere hvilke løyper som er trygge når de tar turister med på tur på Svalbard.

Markedsføringsansvarlig i Arctic Travel Company Gruman, Katerina Zwonckova ønsker å understreke at selskapet ikke fraskriver seg ansvaret for gårsdagens skuterulykke på Svalbard der fem mennesker ble skadd.

Tilleggskrav

Forskrifter regulerer turismen på Svalbard. Ifølge disse er det turoperatørene selv som er ansvarlig for sikkerheten på turene. Kravene er høye til operatørenes kompetanse.

– Vi har ikke noe godkjenningsregime på Svalbard for turopplegg. Operatørene melder inn sitt generelle opplegg til Sysselmannen. Om Sysselmannen mener det generelle opplegget ikke virker tilfredsstillende, kan vi stille tilleggskrav, sier Kjerstin Askholt.

– Stort ansvar

Reiselivssjef på Svalbard, Ronny Brunvoll, bekrefter at det er turoperatøren selv som har ansvaret for å vurdere den faktiske ruten. Han understreker at han uttaler seg på generelt grunnlag.

– Ansvaret som påligger guide og turoperatører er stort. De må kunne vurdere forholdene, både i forhold til skred og is. Været veksler, og forholdene veksler veldig fort. Det er en tøff jobb, men selskapene har steinhardt fokus på sikkerhet, og da er det sjokkartet når det skjer som i går, sier han.