NRK Meny
Normal

Rullebanen i Tromsø kan bli utvidet raskere enn forventet

Statens vegvesen og Avinor med kreativt samarbeid som kan sette fart på planen. I beste fall er arbeidet med lengre rullebane i gang fra år 2020.

Tromsø lufthavn, Langnes.

NY RULLEBANE: En forlengelse av rullebanen på Langnes vil bety flere muligheter for å ta imot store fly fra andre kontinenter, men ikke alle flytyper.

Foto: Harald Albrigtsen / NRK

I masterplanen for Tromsø lufthavn frem mot år 2040 er rullebanen på Langnes planlagt utvidet med 300 meter. Dette skal skje i planperioden mellom 2030 og 2040.

Men nå har Avinor og Statens vegvesen inngått et samarbeid der de ser på muligheten framskynde planene:

– I forbindelse med Statens vegvesens plan om en ny Langnes-forbindelse, der det er snakk om en tunnel, vil det bli en del overskuddsmasser. Hvis det er mulig kan disse massene brukes til å forlenge rullebanen, forteller lufthavnsjef Ivar Helsing Schrøen.

Fra 2020?

Ivar Helsing Schrøen, Avinor

SAMARBEIDER MED VEGVESENET: Lufthavnsjef Ivar Helsing Schrøen i Tromsø forteller at de har diskutert planene med vegvesenet det siste halvåret.

Foto: Håkon Bjørngård / NRK

Schrøen forteller at Tromsø lufthavn og Statens vegvesen opprettet en dialog for mer enn et halvt år siden om hvordan man kunne samarbeide i arbeidet med tunnel og rullebane.

Han vil ikke spå hvor tidlig en ny rullebane vil være på plass:

– Jeg vil ikke love noe, men vi ser kanskje for oss at vi kan komme i gang en gang før masterplanen. Det vil si en gang mellom 2020 og 2030. I beste fall snakker vi om en framskyvning på ti år, sier Schrøen.

LES OGSÅ:

Ikke alle fly

Denne uken meldte NRK at nye felleseuropeiske regler gjør at flytypen 787 Dreamliner, som ofte brukes på langdistanseruter, vil kunne lande på Tromsø lufthavn allerede i 2018.

Flere reisende har ført til at Tromsø lufthavn skal de neste årene utvides for 300 millioner kroner, mens rullebaneforlengelsen altså ligger i de langsiktige planene.

Schrøen understreker at en forlengelse av rullebanen ikke automatisk betyr at man kan ta imot alle flytyper:

– Det er ikke slik at om man forlenger rullebanen med 500 meter vil man automatisk kunne ta imot de største flyene. Der har vi dessverre begrensninger i begge ender, både nord og sør, på grunn av fjellformasjoner. Det vil nesten være umulig å ta ned de aller største flyene, uansett hvor lang rullebanen er, sier han.

– Er det fortsatt snakk om en forlengelse på 300 meter?

– Det er usikkert. Man må se på hva slags behov det er, sier Schrøen.