Å manøvrere ubemannede fly, eller droner, blir stadig en mer populært.
Dronene brukes blant annet i oljevernberedskap, kraftlinjebefaring, miljøovervåkning og rein- og seltelling. De som ønsker å benytte droner til slikt må søke om tillatelse hver gang fra Luftfartstilsynet.
- Les også:
- Les også:
– Bruker sunn fornuft
Men høy brukervennlighet og avansert teknologi gjør at flere og flere manøvrerer også de ubemannede flyene på fritida. Har du droneflyvning som hobby finnes det ingen regler for hva som er lov og ikke lov.
– Da bruker man gjerne sunn fornuft, sier innehaver av Hobby24, Tor Åge With, til NRK.
Det antas at det er solgt over 10.000 ubemannede fly i Norge. Og det er ikke alltid sunn fornuft er nok.
- Les også:
– Kan volde mye skade på mennesker
– Det er ikke bare farlig for fly i lufta, men også for folk som beveger seg nede på bakken. Detter den ned i hodet på noen, så volder den mye skade, sier With.
Sist lørdag kveld holdt det på å gå skikkelig galt. En drone ble registrert mellom 15 og 20 meter fra et militærhelikopter, ikke langt fra Tromsø lufthavn Langnes. Politiet ble koblet inn i saken.
– Det at folk i det hele tatt finner på å fly droner inn i innflyvningstraseen på en flyplass er bekymringsfullt, sier Tommy Kraknes, pilot i Luftambulansetjenesten ved Universitetssykehuset Nord-Norge.
– Kan bli fatalt
Kraknes var i nærheten, og over sambandsradioen hørte han dialogen som utspant seg rundt nestenulykken sist helg.
– Hvis en drone treffer i halepartiet kan det bli fatalt, sier Kraknes.
Økningen i antallet drone-leketøy bekymrer nå Luftfartstilsynet, som regulerer luftfart i Norge. Luftfartstilsynet vil nå ha et regelverk også for hobbyflyvere.
- Les også:
Maks 120 meter høyt
– Vi foreslår klare bestemmelser for når man som privatperson flyr en drone, sier juridisk seniorrådgiver, Hege Aalstad.
Det skal hindre hendelser som den på Tromsø lufthavn sist lørdag.
– Blant annet foreslår vi at det maksimalt skal være lov å fly 120 meter over bakken, nettopp for å hindre at dronen kommer i konflikt med fly eller helikopter, sier Aalstad til NRK.
- Les også:
- Les også:
- Les også: