NRK Meny
Normal

Reagerer på obligatorisk tunnelopplæring

Fra 2016 må alle som skal ta førerkort ha opplæring i tunnelkjøring. — Meningsløst, mener kjørelærer Magnar Karikoski i Vadsø. Han mener både kjøring i kolonne og rundkjøring er mye viktigere å lære.

Tunnelen i Alta

Fra 2016 skal de som tar førerkort både læres opp til å kjøre i tunnel, og testes på førerprøven.

Foto: Privat

Det er nye EU-regler, som på grunn av Norges EØS-medlemsskap også slår til i Norge fra 2016.

Der går det fram at dersom man tar førerkort på et sted som ikke ligger for langt unna tunneler, så skal kjøreopplæringen også inneholde opplæring og testing i tunnelkjøring.

– Julebordforslag?

Magnar Karikoski er trafikklærer i Vadsø. Nærmeste tunnel er undervannstunnelen til Vardø - ei fil i hver retning omtrent rett fram.

– Jeg trodde jo først at dette var et forslag som kom fra noen som hadde vært på julebord. Hva de har tenkt de som har laget dette forslaget er ikke godt å si, sier Karikoski. Han mener ordningen som skal innføres om drøyt et år er mer eller mindre meningsløst, ikke bare i Finnmark, men mange steder i landet.

Kolonneopplæring i stedet

Trafikklæreren i Vadsø mener det er en rekke andre trafikale utfordringer som ferske bilførere heller burde få opplæring og trening i enn det å kjøre gjennom en tunnel.

– For oss vil for eksempel det å lære seg hvordan man deltar i kolonnekjøring være matnyttig for de aller fleste. Men både kjøring i lyskryss og flerfelts vei ville nok være en viktigere del av opplæringa enn å kjøre tunnel, mener Karikoski. Han legger til at han skjønner at et i større tunnelsystemer kan være behov for opplæring, men at elever som skal ta førerkortet og bor nær en enkel tunnel må ha opplæring der skjønner han ikke hensikten med.

– Trafikkopplæringen må jo være tilpasset den trafikktettheten der man holder til. I Finnmark kan du kjøre mellom Varangerbotn og Karasjok og ikke møte mer enn 10-12 biler, sier Karikoski.

Det var avisa Nationen som først omtalte denne endringen i kjøreopplæringa, som altså er en av 67 nye regler som nå tas inn i EØS-avtalen.