– Problemene starter allerede på trappa ved hovedinngangen. De har blingsa litt på målene, så det er problematisk for en rullestolbruker å komme seg rundt døra.
Det sier rektor ved Selnes skole, Wenche Skallerud.
Hun synes det er trist at det gikk såpass galt under konstruksjonen til hele 35 millioner kroner. Utbyggingen skulle blant annet gi skolen bedre klasserom, toaletter, grupperom, ganger og et kunst og håndverk-rom og musikkrom.
Ikke alt gikk helt etter planen.
Nytt og ubrukelig
Adkomsten til nybygget er ikke tilrettelagt for rullestolbrukere, og det mangler utstyr til undervisning.
– Det er ganske trangt. Vi har en elev i klassen som sitter i rullestol, og når vi kler på oss i gangen så kommer han ikke forbi, sier Siril Karine Mjelle, som er elev i 6. klasse ved Selnes skole.
Hun er blant elevene som skrev om utfordringene etter utbyggingen til klasseavisen.
Rommene som skulle være tilrettelagt musikk- og kunst og håndverk-faget, står tomme.
– Foreløpig har vi kun noen stoler og et bord, og rommene er ubrukelige. Det er synd at man ikke legger opp til fullt utstyrte rom når man først bygger for så masse penger, sier rektor Skallerud.
Skallerud spekulerer i om konstruksjonen kan ha blitt laget etter en universell utbyggingsplan. Slik skolen ser ut i dag er det problematisk når flere elever skal komme seg ut av klasserommet, da det er veldig smalt. Dette kan også skape andre utfordringer:
– Dørene går rett ut i gangen, så kommer noen løpende så risikerer de å få seg en på nesa, sier rektoren.
Legger seg flat
Tromsø kommune lover å se på de manglene som er påpekt.
– Jobben er nok ikke godt nok utført. I den grad det er mulig å rette opp i dette så skal vi det, sier leder for avdeling for bymiljø, Mette Mohåg.
Nylig var Foreldrerådets arbeidsutvalg og rektor i møte med kommunen, der rektor fortalte om erfaringene de hadde med utbyggingen.
I dette møtet fortalte kommunen at de skal se om det er noe penger igjen i prosjektet, slik at skolen kan ferdigstilles.
Skallerud stiller seg tvilende til at dette vil skje.
– Jeg synes det er trist, for vi var så glad for å få utbyggingen. Her har man lagt lista for lavt for hva som kan kreves, sier hun.
Heldigvis er ikke alt arbeidet gjort forgjeves, og noen av utbyggingene er elevene godt fornøyd med.
– Klasserom, toaletter og grupperommene er kjempefine, men gangen kunne vært litt breiere, sier Siril i 6. klasse.