Fylkesrådet i Troms foreslår at fergene bare skal gå to måneder, mens reiselivsnæringen og lokalbefolkningen ønsker at de skal gå i et lengre tidsrom.
Det er tre fergesamband til og fra Senja om sommeren.
Det er i nord, vest og sør Senja er ekstra bundet sammen med veinettet i landsdelen. Ikke minst er forbindelsen over Malangen til Kvaløya og Tromsø mye brukt om sommeren.
Også den over Andfjorden til Andenes er populær spesielt for turister, mens den sørover mot Harstad har hatt den mest usikre tilværelsen.
- Les også: Fulle Senja-ferger
- Les også: Ingen større ferge til Senja
Kortere sommer i vente
Nå ser 2013-sesongen ekstra svart ut, med enda kortere åpningstid enn tidligere. Det har fått Wivi Jakobsen på Skaland til å starte en protestaksjon.
– Jeg har selv jobbet selv i reiselivsbransjen, og ser jo etterspørselen og at turistene er veldig opptatt av fergen. Vi prater jo varmt om dem, og hvor de går fra, og når de går, og alt slikt. Penger fins, det vet jeg, og det gjelder både fergen og veier og de tingene man kjemper for hvert år, spesielt i distriktene, sier Jakobsen.
Hun har startet en protestgruppe på Facebook, der medlemmene har tikket inn.
– Jeg tror det er rundt 500 sist jeg var inne og så. Folk engasjerer seg, og jeg syns det er viktig at vi er saklige, at det ikke er noe tull, sier Jakobsen.
– Handler om vilje
Fylkesråd Terje Olsen har ikke svart NRK i dag, men til Folkebladet sier han at han vil ha et møte med reiselivsnæringen, transportselskaper og Nasjonal turistveg over påske. Hans problem er mangel på penger.
I fylkestinget er FrPs gruppeleder Line Miriam Sandberg svært kritisk til fylkesråden.
– Det handler om at man på den ene siden satser på reiselivsnæringen, og på den andre siden så skjærer man ned. Da må man kunne samarbeide via næring og samferdsel for å finne midler. Hvis det er vilje til å finne midler, så finner de midler, sier Sandberg.