Enkelte forhandlere mener at priskrigen er et resultat av for mange dagligvarebutikker.
– Det er en overetablering som er i ferd med å skje i Tromsø. Resultatet av det er at det kjøres en tøff konkurranse med gode tilbud, og folk ser dette veldig tydelig i form av kampanjer i avisene, sier Pål Wilhelmsen, økonomi- og finansdirektør i Coop Nord.
Uenig
Den største konkurrenten til Coop synes ikke det er for mange butikker i forhold til innbyggertallet.
– Sånn opplever ikke vi det. Vi har stor suksess og god vekst. I forbindelse med at vi er en ny butikk har vi god vekst, og vi tjener penger, sier Fred Holmtvet, leder i Kjøpmannsgruppen region Nord.
Coop etablerer stort likevel
Kjøpmannsgruppen har gjennom Eurospar-kjeden etablert flere store butikker det siste året.
Det har også Coop gjort, til tross for at de snakker om overetablering.
– Vi gjør det fordi vi er nødt til å tenke langsiktig, og henge med i den konkurransen som vi ser. Og hvis vi skal henge med så er vi nødt å investere og etablere nye butikker, sier Wilhelmsen.
Lokkepris
Metoden som brukes i Tromsø nå kalles lokkepris.
Den går ut på at kundene kommer for lavprisvarene, men handler mer.
Dermed blir det fortjeneste likevel.
Det er likevel ikke alle som bryr seg om at prisene dumpes.
– Jeg vet som regel hva jeg skal ha, så da drar jeg til nærmeste butikk. For meg er det ikke så nøye med tilbud, sier Monica Hveding.
Butikkunde, Ingrid Henriksen, er derimot svært fornøyd med dagens fangst.
– Nå har jeg fløte til både jul og nyttårshelga. Femti kroner. Hva byr du? Helt fantastisk, utbryter Henriksen.