Hopp til innhold

Positiv til fri skuterkjøring

Regjeringen vil la kommunen bestemme hvor folk skal kunne kjøre skuter. Ordføreren i Bardu applauderer.

Snøskuter

Den nye regjeringen vil gi kommunene mulighet tilå bestemme hvilke lover og regler for motorferdsel i utmark.

Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

Arne Nysed

Ordfører i Bardu kommune, Arne Nysted, er fornøyd med den nye regjeringens plan om å la kommunene selv bestemme reglene for motorferdsel.

Foto: NRK

Torsdag ble det klart at den nye regjeringen vil la kommunene bestemme selv hvor folk skal kunne kjøre skuter i utmark.

Per i dag er skuterkjøringen regulert av Lov om ferdsel i utmark og vassdrag, som begrenser bruk av snøskuter i utmark til samfunnsnyttige formål.

– Dette er en løsning i den retningen vi ønsker å gå, sier ordfører i Bardu kommune, Arne Nysted (Ap).

– Både Arbeiderpartiet og Senterpartiet har hatt dette på dagsorden, men vi fikk aldri gjennomslag for en løsning som ga alle lokalsamfunn denne friheten. Det gjenstår å se om de får lovforslaget gjennom, men det burde være bredt flertall for dette, sier han.

Det var SV som satte ned foten da et lignende forslag var oppe til vurdering sist.

Vi har store naturressurser å ta av, så det vil bli plass for dem som ønsker det stille rom, dem som ønsker å gå på ski, og dem som ønsker å kjøre skuter

Arne Nysted, ordfører Bardu

– Dette betyr at kommunene selv får opprette skuterløyper hvor de ønsker. Dette er en viktig sak både for befolkningen i Nord-Norge og for reiselivet, sier Frp-politiker Øyvind Korsberg til Nordlys.

Tviler på et det er et problem

Flere motstandere av forslaget frykter skuterkjøringen vil skape bråk, forurensing og ødeleggelser i naturen.

Naturvernforbundet mener en slik lovendring vil føre til økt skuterbruk, noe som vil gå ut over naturen og tradisjonelt friluftsliv.

– Jeg tror motstanderne av en slik endring lager seg et større problem enn det er, sier Arne Nysted.

Han henviser til et forsøksprosjekt som er gjennomført i åtte norske kommuner, der kommunene selv har fått bestemme hvor skuterløypene skal være.

– I Hattfjelldal er ti prosent av utmarka forbeholdt mulige skuterløyper, resten er skjermet. Vi har store naturressurser å ta av, så det vil bli plass for dem som ønsker det stille rom, dem som ønsker å gå på ski, og dem som ønsker å kjøre skuter, sier ordføreren.

Positivt for turistnæringen?

Ole Steinar Østlyngen i Alta Arbeiderparti lanserte i sommer ideen om åpne for skuterkjøring midt i sentrum, for gi turistene et unikt tilbud.

Arne Nysted er skeptisk til at de nye reglene vil gi stor gevinst for turistnæringen.

– Jeg håper det blir viktig for turistnæringen, men tviler på om dette vil gi de store ringvirkningene, sier han.