Torsdag ble det klart at den nye regjeringen vil la kommunene bestemme selv hvor folk skal kunne kjøre skuter i utmark.
Per i dag er skuterkjøringen regulert av Lov om ferdsel i utmark og vassdrag, som begrenser bruk av snøskuter i utmark til samfunnsnyttige formål.
– Dette er en løsning i den retningen vi ønsker å gå, sier ordfører i Bardu kommune, Arne Nysted (Ap).
– Både Arbeiderpartiet og Senterpartiet har hatt dette på dagsorden, men vi fikk aldri gjennomslag for en løsning som ga alle lokalsamfunn denne friheten. Det gjenstår å se om de får lovforslaget gjennom, men det burde være bredt flertall for dette, sier han.
Det var SV som satte ned foten da et lignende forslag var oppe til vurdering sist.
– Dette betyr at kommunene selv får opprette skuterløyper hvor de ønsker. Dette er en viktig sak både for befolkningen i Nord-Norge og for reiselivet, sier Frp-politiker Øyvind Korsberg til Nordlys.
Tviler på et det er et problem
Flere motstandere av forslaget frykter skuterkjøringen vil skape bråk, forurensing og ødeleggelser i naturen.
– Jeg tror motstanderne av en slik endring lager seg et større problem enn det er, sier Arne Nysted.
Han henviser til et forsøksprosjekt som er gjennomført i åtte norske kommuner, der kommunene selv har fått bestemme hvor skuterløypene skal være.
– I Hattfjelldal er ti prosent av utmarka forbeholdt mulige skuterløyper, resten er skjermet. Vi har store naturressurser å ta av, så det vil bli plass for dem som ønsker det stille rom, dem som ønsker å gå på ski, og dem som ønsker å kjøre skuter, sier ordføreren.
Positivt for turistnæringen?
Ole Steinar Østlyngen i Alta Arbeiderparti lanserte i sommer ideen om åpne for skuterkjøring midt i sentrum, for gi turistene et unikt tilbud.
Arne Nysted er skeptisk til at de nye reglene vil gi stor gevinst for turistnæringen.
– Jeg håper det blir viktig for turistnæringen, men tviler på om dette vil gi de store ringvirkningene, sier han.