Hopp til innhold

Populære Sjtokman

Stor internasjonal interesse for den russiske gigantutbygginga på Sjtokman.

Sjtokman
Foto: Sjtokman

600 kilometer ute i havet planlegger russerne sitt gigantiske gassfelt, og tirsdagens innledning om Sjtokmanfeltet på konferansen Arctic Frontiers i Tromsø vakte stor interesse, ikke minst blant internasjonal presse, som stimlet rundt den franske toppsjefen for utbygginga, Herve Madeo.

Først meget motvillig, men siden med stadig mer imøtekommende, traff han journalister fra norsk, svensk og tysk presse og utdypet situasjonen rundt det som skal bli ett av verdens største gassfelt.

- Vi skal levere gass til det internasjonale markedet med de høyeste nivåer av sikkerhet som er mulig, sa Madeo, som tidligere har vært sjef for oljeselskapet TOTALs utbygging i Myanmar.

Han avviste på det kraftigste at finanskrisa setter noen hindringer i veien for gigantutbygginga, som etter planen skal sende sin første gass til det europeiske markedet i 2013-2014.

Herve Madeo

En av toppsjefene for utbyggingen av Sjtokmanfeltet, Herve Madeo.

Foto: Sylvi Inez Liljegren / NRK

Svært krevende forhold

En av de største utfordringene for samarbeidet mellom russiske Gazprom og oljeselskapet Total og StaoilHydro i fase 1 av dette enorme prosjektet, er plattformkonstruksjon og sikkerhet i forhold til vær, vind og is.

Havisen i området er opptil 2 meter tykk og 220 isfjell er registrert i dette området de siste 48 årene. I 2003 ble mer enn 15 isfjell observert i nærheten av Sjtokman, - to av dem veide mer enn 3 millioner tonn. - Og temperaturen? Temperaturen i området svinger mellom 15 grader pluss og 45 grader minus.

Størrelsen på utbygginga er en formidabel teknisk oppgave. Trolig får selve plattformen båtfasong, av hensyn til isdriften i et område hvor havet er isfritt bare få måneder av året. Men så eier da også Russland verdens største flåte av isbrytere, og betrakter dette som ei utfordring de forventer å løse. Sjtokmanplattformen blir verdens første flytende plattform som kan produsere gass i slike islagte områder.

Sjtokman
Foto: Sjtokman

I tillegg til LNG-transport på skip, skal gassen fra Barentshavet tas i land til LNG anlegget ved Teriberka som ligger 12 mil øst for Murmansk, og sendes derfra videre i rørledning til Vyborg som ligger ved Finskebukten på Det karelske neset i Russland. Videre derfra skal gassen skipes til Greisfalt i Tyskland

Når anlegget er i drift skal 200 jobbe på anlegget ute i havet, mens det i vedlikeholdsfaser om sommeren skal være plass til 350 mennesker på plattformen. På landanlegget der gassen renses, og LNG og kondensat skal skipes ut eller sendes videre i rør til Europa, blir det omlag 120 arbeidsplasser.

- This is a Russian project

På spørsmål om ringvirkninger til Kirkenes og Nord-Norge, svarte Herve Madeo et kort og kategorisk nei.

- This is a Russian project. A Russian front project in the Arctic Russian offshore zone.

Hvis nå noen skulle være i tvil.

Last ned hele presentasjonen til Madeo her. (pdf-fil)

Les mer fra Arctic Frontiers.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark