Målingsstasjoner for luftkvalitet viser at i fjor var det 37 dager hvor det var så mye svevestøv at det kan gi betydelig eller alvorlig helserisiko, forteller klima- og miljørådgiver i kommunen, Marta Jansen.
– I Tromsø er det i hovedsak slitasje fra piggdekk på asfalt som forårsaker svevestøv. Støvet er så fint at det går ned i lungene, og er spesielt helseskadelig for de som har luftveissykdommer eller barn, sier Jansen.
Vil halvere bruk av piggdekk
Tromsø er blant flere kommuner i landet som har fått pålegg fra Miljødirektoratet om å legge fram en plan for hvordan de skal redusere svevestøv i lufta.
Målet til kommunen er at halvparten av bilene skal ha piggfrie dekk innen 2025. Nå bruker 85 prosent av bilistene i Tromsø piggdekk.
Som en gulrot har kommunen en kampanje der de denne uka deler ut seks sett med piggfrie dekk til noen som er villige til å teste det ut.
Men svært få velger piggfritt
Avdelingsleder hos Dekk1 i Tromsø, Remi Bergan, løper mellom bilene med nye dekk. Piggdekk. For svært få av kundene hans vil kjøre piggfritt.
– 90 prosent av salget vårt er piggdekk. Vi prøver så godt vi kan for at folk skal kjøpe piggfri, men det er vanskelig. Folk tror vel at piggdekk er best, sier Bergan.
På Vianor registrerer Mette Ahlquist at 90 prosent av dekkene de selger er piggdekk. Men det skyldes ikke at de ikke prøver å få folk til å droppe piggene.
– Vi anbefaler mye piggfritt og kjører det selv. Kundene får et tilbud om å prøve piggfrie dekk, og hvis de ikke liker det så kan de få bytte.
Ahlquist sier at rundt 60–70 stykker har valgt å prøve piggfrie dekk over de siste årene, og kun én person har valg å gå tilbake til piggdekk.
– Hva sier det?
– Hvis du tørr så fungerer det veldig godt å kjøre piggfritt på veiene i Tromsø, sier Ahlquist.
Får dårlig samvittighet
Og med vintersesongen like om hjørnet, er Gunn-Inger Sandvik innom hos Vianor for å få satt nye dekk på bilen. På spørsmål om hvor viktig god luftkvalitet er for henne, svarer hun;
– Jeg er jo ganske opptatt av det, jeg har jo små unger selv så det er viktig, sier Sandvik.
Selv bruker hun piggdekk.
– Jeg har dårlig samvittighet hver gang vi kjører småturer i byen, men jeg stoler ikke helt på piggfritt, selv om at man hører at det skal gå fint.
Krever handlingsplan
Miljødirektoratet har krevet at kommunen lager handling- og tiltaksplan for å få ned mengden av svevestøv. Jansen sier at de satser på at et bedre kollektivtilbud vil gjøre at flere tar bussen, men at også veien skal bli bedre;
– Veien skal bli strødd og vedlikeholdt slik at det blir lettere å kjøre med piggfrie dekk.