Hopp til innhold

Bekymret for pasienttransporten

Beredskapsinstansen på Svalbard bruker erfaringer fra fjorårets askesky, for å forberede seg på utfordringen med å være isolert av askeskyen.

Askesøylen stiger opp fra vulkanen Grimsvötn

Askeskyen fra Grimsvötn har skutt opp mot 20 kilometer opp i lufta.

Foto: Jon Gustafsson/Helicopter.is / Reuters

– Spesielt det at ambulanseflyene ikke kan gå sørover, får konsekvenser for oss. Så langt er det ingen problemer med fly- og helikoptertrafikk innad på øygruppa, sier Sysselmannsførstebetjent Per Andreassen.


Han hadde i dag et møte med beredskapsrådet for Svalbard, hvor blant annet sykehuset, Avinor og de største bedriftene i Longyearbyen er representert.

– Ennå er vi litt i startfasen, men vi har erfaringene fra i fjor å dra veksel på, sier Andreassen.

Stoppet ambulansefly

Det var i morgentimene mandag at Lufttransport stoppet muligheten for ambulanseflyvninger mellom Longyearbyen og fastlandet. Årsaken var at det ble for langt å fly mot øst for å komme rundt askeskyen.

Kystvaktskipet Barentshav er på vei nordover til Bjørnøya. Her skal de ligge i beredskap i tilfelle det skal være behov for pasienttransport fra Svalbard.

– Vi har fått spørsmål fra Sysselmannen om å legge et skip ved Bjørnøya. Da kan pasienter flys fra Longyearbyen til Bjørnøya, og vi kan frakte dem til Tromsø, sier avdelingsleder ved operasjonsavdelinga i KV Nord, Lars Kjøren.

To døgn transport

Mens ambulanseflyet bruker rundt to timer mellom Longyearbyen og Tromsø, regner KV Barentshav med å bruke mellom 12 og 13 timer fra Bjørnøya til fastlandet. I tillegg kommer transport med helikopter fra Longyearbyen, som tar rundt to timer.

– Det tar lengre tid, men er eneste alternativ når det ikke går fly, sier Kjøren.

– Det at pasienttransport av kritisk syke kan ta opp mot to døgn med skip og helikopter, er det som bekymrer oss mest, sier Andreassen.

Dersom askeskyen flytter seg nordover, kan muligheten til å fly helikopter til Bjørnøya også forsvinne. Da må Kystvakta flytte skipet sitt lenger nord.

Isolert

Da askeskyen fra Eyafjallajökull rammet ambulansetrafikken til Svalbard i fjor, ble blant annet Kystvakten satt i beredskap for å plukke opp pasienter fra helikopter ved Sørkapp helt sør på øygruppa.

Da var Svalbard mer eller mindre isolert i nærmere tre uker.

– Da hadde vi ingen pasienter vi måtte frakte ned, sier Kjøren.

Kystvakten kommer til å ha skip i området så lenge luftrommet er stengt.

– I år er vi også heldige og har Sysselmannsskipet Nordsyssel i Longyearbyen. Det kan også settes inn ved behov, sier Andreassen.

Han kommer til å holde seg oppdatert på Avinor sine prognoser for hvordan askeskyen beveger seg utover dagen.

Sykehusberedskap

– Vi jobber også med andre løsninger for å sende pasienter til fastlandet. Så lenge den normale rutetrafikken går, kan vi frakte pasienter med med SAS-flyet, sier Andreassen.

Overlege ved Longyearbyen sykehus, Søren Nissen er så langt ikke bekymret for at sykehuset ikke får fraktet pasienter til Tromsø.

Longyearbyen sykehus er utstyrt med en moderne operasjonsstue og seks sengeplasser for pasienter. Det jobber i dag to kirurger og en allmennpraktiker på sykehuset, og det er ansatt både anestesisykepleiere og operasjonssykepleiere.

En av legene er gynekolog og det er ansatt en jordmor i byen. Nissen er derfor ikke bekymret for å få en fødsel i hendene, selv om ambulanseflyene står på bakken. Gravide kvinner sendes ned fra Longyearbyen tre uker før termin.

– For øyeblikket har vi god bemanning, og vi er rustet til å ta oss av de fleste skader og sykdommer, sier Nissen.

Gruvedrift som normalt

Da askeskyen fra Eyafjallajökull stanset all flytrafikk til og fra Svalbard, stoppet Store Norske drifta i gruvene i Svea og ved Longyearbyen i flere perioder.

– Nå ser vi på beredskapen vi har ved sykehuset i Longyearbyen som god nok til at vi ikke gjør noe med driften, sier HMS-sjef i Store Norske, Einar Fjerdingøy.

I fjor var også luftrommet mellom Longyearbyen og Svea stengt i perioder.

– Om det skjer nå, får vi revurdere hva vi gjør med driften, sier Fjerdingøy.

Usikkert med fly


Siste prognosene fra Avinor sin kontrollsentral i Bodø viser at askeskyen vil ligge i hele området mellom Svalbard og det norske fastlandet og helt øst til Russland ved 20-tiden i kveld.

Ved tolvtiden mandag ble det klart at de faktiske askeforholdene mellom Svalbard og Tromsø ikke var så ille som prognosene sier. Ruteflyet mellom Tromsø og Longyearbyen i ettermiddag vil derfor gå som normalt.

Prognosene for kvelden viser mer aske i luftrommet. Dette kan snu dersom vindretningen endrer seg.

Sjefen for kontrollsentralene i Avinor, Petter Duestad, sier til NTB at utbruddet er større enn først antatt, og han anbefaler flypassasjerer å holde seg oppdatert på situasjonen.

Det var lørdag kveld at vulkanen Grimsvötn våknet til liv, og spydde en søyle med aske og gass 20 kilometer opp i lufta. Luftrommet over Island har siden da vært stengt.


Mandag morgen forteller vakthavende ved Islands meteorologiske institutt til NRK at utbruddet fra Grimsvötn er i ferd med å avta, og at søylen av aske og damp fra vulkanen har gått ned fra omtrent 20 kilometers til 10 kilometers høyde.

Grimsvötn er en av Islands mest aktive vulkaner, og har utbrudd omtrent hvert femte år. Vulkanen ligger under Vatnajökull, som er Islands største isbre.
Sysselmannen og beredskapsinstansene på Svalbard har i formiddag møte for å diskutere beredskapen på øygruppa.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark