Nå etterlyser lege og forsker Gro Berntsen bedre samhandling mellom ulike deler av helsevesenet og en bedre forutsigbarhet for pasientene.
– Det mangler et system for å ta vare på pasientens behov over tid, på tvers av helsearbeider og organisasjon, sier Berntsen til forskning.no.
Fulgte pasienter
Hun har ledet en undersøkelse som har fulgt åtte ulike pasienter med sammensatte helseutfordringer. Målet var å undersøke hvordan pasientene selv opplevde møtet med helsevesenet.
Blant pasientene var det både skrøpelig eldre med akutt sykdom, pasienter med diabetes, hjerte-kar/lunge-sykdom (kols), psykiske helseproblemer, kreft, barn med sammensatt sykdom og funksjonshemning, personer med en kombinasjon av rus og psykiske helseproblemer og postoperativt forløp.
- Les også:
- Les også:
I studien kom det frem av behandlingsplaner som går på tvers av ulike fag og instanser ikke følges opp. Ingen tar heller ansvar for at den manglende koordineringen av behandlingen.
– Uforutsigbart for pasienten
Studien viser at behandlingsplaner på tvers av fag og instanser ikke følges opp. Ofte tar ingen ansvar for mangler i behandlingskjeden.
– Dette er inkonsekvent og uforutsigbart for pasienten, sier Berntsen, og legger til:
– Det ser ut til å være et stort gap mellom pasientens og helsetjenestens oppfatning av pasientens behov.
- Les også:
- Les også:
- Les også: