Hopp til innhold

Over 2000 flere lærere vil ta videreutdanning i år

Rekordmange lærere søker om videreutdanning. – Svært gledelig, mener stortingsrepresentant.

Illustrasjonsbilde klasserom

10.627 lærere har søkt om videreutdanning i matematikk, naturfag, engelsk og norsk.

Foto: Berit Roald / NTB scanpix

– Vi har en gledelig økning på over 2000 flere lærere i år som vil ta videreutdanning, sier stortingsrepresentant Kent Gudmundsen til NRK.

Nasjonalt har 10.627 lærere søkt om videreutdanning i matematikk, naturfag, engelsk og norsk. Det er en oppgang på over 25 prosent fra i fjor.

– Dette bekrefter det vi lenge har visst: Lærere vil ta og ønsker seg videreutdanning. Den tendensen har vært veldig klar i flere år, sier leder for utdanningsforbundet, Steffen Handal til deres nettsider.

Torbjørn Røe Isaksen

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen fra Høyre.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NPK

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) mener dette viser at det er mange dyktige og engasjerte lærere som ønsker seg faglig påfyll.

– Dette er et viktig skritt på veien til en skole der elevene lærer mer.

Matematikk er det faget flest lærere søker om videreutdanning i. Over 2.800 lærere har søkt om faglig påfyll i matematikk, mens om lag 2.000 lærere har søkt om videreutdanning i engelsk. Over 1.600 lærere ønsker seg videreutdanning i norsk.

– Påfyll i viktige fag

Også i Troms er det en økning i antall lærere som vil ha mer utdanning.

– 407 lærere har søkt, noe som er over 100 lærere flere enn i fjor, forteller Kent Gudmundsen.

I Norge er det 5050 videreutdanningsplasser, og nå har altså over det dobbelte søkt.

Kent Gudmundsen

Stortingsrepresentant Kent Gudmundsen (H) synes søknadstallene er gledelige.

Foto: Turi Enoksen / NRK

– Dette betyr at enda flere lærere vil få fylt på kunnskap i norsk, engelsk, matematikk og andre viktige fag for skolen, sier stortingsrepresentanten.

Oppfordrer til å godkjenne motiverte lærere

I søkerbunken viser det seg at 8222 har vikarordning som første prioritet, og 2405 har stipendordning som sitt første valg.

– Jeg vil oppfordre alle kommuner til å godkjenne flest mulig søknader fra motiverte lærere som ønsker faglig påfyll, understreker kunnskapsministeren.

Staten betaler 75 prosent av vikarkostnandene for lærere som tar videreutdanning i matematikk og naturfag og 60 prosent i andre fag. Resten må kommunen og lærerne selv dekke.

Fra og med 1. august i fjor ble det innført krav om 30 og 60 studiepoeng for å undervise i norsk, matematikk og engelsk i henholdsvis barneskolen og ungdomsskolen. Ifølge tall fra Grunnskolens informasjonssystem (GSI) fra 2015 oppfyller ikke 33.255 av lærerne som i dag underviser i disse fagene, de nye kompetansekravene.

Kommunene har ti år på seg for å sørge for at alle deres lærere oppfyller kravene.

I 2015 søkte over 8.400 lærere. Da var det ny rekord og en økning på over 1.000 sammenlignet med i fjor. Over 300 lærere som søkte fikk ikke plass.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark