I forkant av fremleggelsen av forslaget til Nasjonal transportplan har det allerede kommet en del lekkasjer for Troms og Svalbard.
- Det mye omtalte prosjektet med ny trasé på E8 i Ramfjord, hovedfartsåren inn til Tromsø, får endelig de nødvendige midlene fra staten. I tillegg skal prosjektet finansieres med bompenger.
- Regjeringen skal utrede den såkalte Nordnorgesbanen, som kan bety jernbane fra Fauske til Tromsø en gang i fremtiden.
- Regjeringen øker pengene til Longyearbyen havn fra 200 til 300 millioner kroner.
- 1,6 milliarder kroner er foreslått til utbedringer av E6 over Kvænangsfjellet. Regjeringen ønsker blant annet å sikre veien med tunnel og skredsikring.
- Landsdelens største vegprosjekt, Hålogalandsvegen, kan få 8,7 milliarder kroner dersom forslaget som ligger i transportplanen blir vedtatt. Prosjektet innebærer blant annet store utbedringer, og nye traseer og tunneler.
- Regjeringen vil gi 24 milliarder til skredsikring på norske veier. 12 milliarder skal brukes på fylkesveier, 12 milliarder går til sikring av riksveier.
- I NTP foreslås det å bruke store summer på såkalte bymiljøavtaler. Det er en slik avtale Tromsø kommune er avhengig av for å få til de store veiprosjektene de planlegger å gjennomføre de kommende årene, og det er en slik avtale som gjør det nødvendig for Tromsø å innføre bompenger.
Over 10 milliarder kroner
Da forslaget for NTP for 2018-2029 ble lagt frem inneholdt den prosjekter for over 10 milliarder kroner i Troms.
Totalt omfatter transportplanen følgende for Troms:
Vei:
Regjeringen legger også opp til å bruke 14,5milliarder kroner årlig på fornying, drift og vedlikehold av riksveier i 12-årsperioden for transportplanen. Med dette bevilgningsnivået mener de at rundt en tredjedel av vedlikeholdsetterslepet på riksveiene i fylket fjernes.
Kyst:
Fortsatt usikkerhet
– Ut fra det jeg kjenner til per i dag er dette en offensiv transportplan. I tillegg til de prosjektene som nevnes ovenfor, foreslås det også å satse betydelig på utbedring av fylkesveiene, sier stortingsrepresentant Kent Gudmundsen (H).
– I tillegg mener jeg satsingen på bymiljøavtalene viser at man er villige til å satse på samferdsel i de store byene i fremtiden.
Det er viktig å ta med seg at transportplanen som blir lagt frem i dag bare er et forslag. Den reelle transportplanen for 2018–2029 må Stortinget vedta etter valget i høst.
Regiondirektør i Statens vegvesen i Nord-Norge, Torbjørn Naimak, er brukbart fornøyd med forslaget til transportplan.
– Samtidig har vi fortsatt mange uløste oppgaver, både på investeringssida og når det gjelder fornying av riks- og fylkesvegnettet i Nord-Norge, sier Naimak i en pressemelding.
I transportplanen stiller regjeringen strenge krav til at vegvesenet må få mer ut av pengene de får.
– For å få mer penger til vedlikehold av vegnettet, må vi jobbe videre med effektivisering av egen organisasjon, blant annet gjennom økt bruk av digitale tjenester. Vi må også bli mer kostnadsbevisste i utformingen av prosjektene, sier regionvegsjefen.
Økt vekt på klima og miljø og bruk av ny teknologi blir også viktig i årene som kommer.
– Det skjer mye når det gjelder utviklingen av smarte trafikkløsninger. Her skal også vi i Nord-Norge være med, både når det gjelder bruk av informasjonsteknologi i byene og på viktige transportstrekninger, sier Naimak.